Albumrecension: Richard Ashcroft? United Nations of Sound

Hej titta! Det är han ur Verve. Du vet, bandet som förskjutit åsikterna från en nation full av lager swilling bloes in för att öppna sina känslor efter att ha hört en liten bit orkestermusik samplad från ett Stones lock. Medan vi alla är för musikalisk mångfald och liknande, gjorde det irriterande för meningslösa singelonger på festivaler och vaknade tusentals när moron sjöng melodin genom de lugna kvällsgatorna.

Efter Verve-uppgiften bestämde sig Richard Ashcroft för att göra det själv ensamt och göra rekord som låter som The Verve men aldrig riktigt kom dit. Föreställ dig ett barn som försöker gå men falla över. Achievement nått nästan, men tyvärr fungerade det inte. Även om vi fortfarande åtnjuter hans solo saker men skulle lösa sig över allt från X-Factor [Tala om för dig själv - Ed.]. Nu är han tillbaka efter att ironiskt ha reformerat The Verve för nostalgiska festivaler. Sedan delas de igen. Hmm, vi antar att Richard aldrig vet vad som händer nästa. Är han inte galen?

Cue den röda sirenen och ett högt skrikande ljud.

Vi kan tack och lov rapportera att detta inte är ett soloalbum från en medlem av ett framgångsrikt indieband som har gått alla elektroniska på oss. Det finns inte något fel med Thom Yorke och Kele (från Bloc Party? S) senaste produktionen, men vad som helst som liknar ett Casio-tangentbord på ett Richard Ashcroft-soloalbum låter helt oskäligt? typ av som en nykter Paul Gasgoine. Anledningen är att han inte är associerad med musik som kommer ut ur maskiner.

Faktum är att detta Richard Ashcroft-album tog oss överraskande. Naturligtvis blev antaganden bättre av oss och med ett album med titeln United Nations of Sound; Vi förväntade oss en konstig samling av världsmusik som sträckte sig från traditionell amasonisk ceremoniell stammusik smugad mellan inspelningar av undervattenskrabbelparande ritualer för att driva experimentet lite vidare.

Men nej, det som vi hittar här är ett album som verkligen har fungerat bra i studior över hela världen. Antagandet att detta har gjorts i en sovrumstudio i Brixton kan inte tas alls. Från Los Angeles till New York har en del av processen tagits ut här. Och överallt vad albumet ger är en varm känsla av äkta passion och flare.

Men med denna post kommer med några aspekter av tidigare nittiotalet element som vissa kanske vill ångra.

På banan Född på nytt Det verkar vara en viss punkt där vokalen faller in till berusad festivalskrik och Ashcroft försöker kommunicera med oss, uppmuntrar ropey att sjunga länge där ingen stör. Uppmanar oss att nästan ropa och skryta runt med rekordet är konstigt. Men vi skulle göra detta efter flera pints av superstyrka utländska lager.

En av de mest spännande delarna av posten är användningen av strängavsnittet som utvecklar ett djup i inspelningsprocessen. Att arbeta med instrument är inte lika lätt som att plocka en gitarr i ett kök medan du dricker en kaffe. Äkta tanke och omsorg har gått in i detta och vi uppskattar de ansträngningar som Richard Ashcroft har producerat.

Är det värt pengarna? Ja, för att Ashcrofts välkända toner och stil ändå skiner igenom men de första rädslorna för stränginstrument genom hardcore indieälskare kommer att mötas med hjärtvärmande melodier som kommer att vinna dem över.