CD Review: Bee Stings, livet av misadventure

Vissa saker vi vet är sanna. Till exempel, en CD med en bild av en apa klädd som en jockey som kör en häst på den är bunden att vara lysande. Men en CD med en vingad delfin som har sex med en bevingad häst med en orm som kommer ut ur munnen? Det är bara förvirrande. Eftersom dess konstverk innehåller båda dessa saker, Livet av misadventure av brittisk elektro-rockkvartett Bee Stings kunde låta som någonting. Och i stort sett gör det. Lika delar Blondie och Underbarnet, Livet av misadventure av Bee Stings är en överdådig rekord som oförklarligt lyckas låta felfritt orörda och fullständigt smutsiga på en gång.

Bee Stings är ett brittiskt dans-rock-popband framme av en kvinna som inte är arg för att skrika ilska ibland. Ja, vi tänkte på Republica när vi läser den meningen också - men fortsätt läsa, eftersom alla likheter mellan Republica och Bee Stings är avlägsna och vaga, som Bee Stings album Livet av misadventure visar.

Bee Stings skryta det Livet av misadventure tog två år och tre studior att spela in och, lyssna på det, kan du se varför - det är en tät, extraordinär skiva som är så polerad och slick som någon massmarknadspoppmusik som du någonsin har hört men lyckas fortfarande behålla tillräckligt med tecken för att motivera upprepade lyssnar. Ta Du har mitt nummer, till exempel. Med sin skrymmande spår och klanggitarr skulle det vara perfekt för nästa Britney Spears album - eller åtminstone skulle det vara om det inte handlade om ingefärahår eller inte innehöll någon form av jazz-opera-interlära. I mindre händer kan du se Du har mitt nummer Upplösning till en sludgy röra, men Bee Stings lyckas få det att knäcka med livet.

Många av detta tillåter visserligen med blysångare Valkyrie, vars arsenal av arg skrikande, orgasmisk sucking och rak upp pop sensibiliteter är ovärderliga här. Vänster som instrumentals, några av spåren på Livet av misadventure, Mest och Manatee i synnerhet skulle låta som den generiska elektrogoth soundtracket till en andra klass Matris rip-off, men Valkyrie lyckas införa dem med stora mängder själ.

Livet av misadventure är uppenbarligen ett album av idéer, och ibland är den tunga lagda soppan som är resultatet något förtryckande. Lite undra, då är bietstingarna bäst när de lyser upp och lägger till lite utrymme för sitt ljud. Livet i en olycka öppnare Tryck är ett perfekt exempel på detta - utan vågor och vågor av industriell elektro som kan hittas någon annanstans på albumet, låten har en chans att andas och som ett resultat låter som en särskilt dementerad Abba låt.

Bäst av allt är dock Centrum av universum. Perfekt placerad där dess effekt kommer att märkas mest, har Bee Stings skapat en luftig, breezy pärla som är en del Cornelius, del Bacharach och en del musikalisk show-stoppare. Det är förvirrande, men det fungerar gloriously.

Livet av misadventure av Bee Stings är en ovanlig behandling, och en som säkert belönar upprepade lyssnar. Och vem vet, om två år och tre studior kan Bee Stings komma tillbaka med mästerverket som de kan.