CD-recension - Ben Harper, "båda sidor av vapnet"

Dubbla albumet är en av de mest häftiga uppfinningarna i mänsklighetens historia. Det tenderar att vara det första tecknet på att ett band har försvunnit i vilselös egomani - när 30 spår av sprawling, uppblåsta halvideer verkar som en bättre idé än ett riktigt, genomtänkt singelalbum.

Vad är det? Ben Harper - en man som är mer benägen att skrämmande, långvarig östkust college jam-bandery än de flesta - har släppt ett dubbelt album som heter Båda sidorna av vapnet som innehåller en låt som heter Snälla prata inte om mord medan jag äter? Åh, gud Gud, nej. Vad har vi gjort för att förtjäna detta?

Det visar sig dock Båda sidorna av vapnet är faktiskt ganska konsekvent spiffy. Vad är chansen?

Till en början, den omedelbart glädjande saken om Båda sidorna av Pistol av Ben Harper är det, även om det är ett dubbelalbum, finns det bara ungefär en timmes värde av material mellan de två cd-skivorna. Det heter inte Båda sidorna av vapnet för ingenting - en cd rymmer Ben Harper s gentler, akustisk sida, medan den andra är där han tillåter sig att rocka ut lite. Ja, precis som Foo Fighters gjorde, men Båda sidorna av Pistolen funktioner 100% mindre Norah Jones, så har redan något av a huvudstart över Grohl och co.

Konstigt, för all vår naturliga misstro mot majoriteten av intetsägande akustiska sångersångare, den första tystare skivan är lätt den starkare av de två. Hela saken - från öppnaren Morning Yearning till sista spåret Glad, Everafter i dina ögon - skjuts igenom med typ av underbar värkande söndagsmorgon melankoli som omedelbart sätter den som Jack Johnson i deras ställe. Faktum är att den här sidan av albumet släpptes ensam och gav den typ av bonkers marknadsföring push att Johnson fick, det är inte för mycket av en sträcka att föreställa sig Ben Harper erövrade världen med en flicka i hans handled.

Men det har inte hänt, för Ben Harper har en annan sida till hans pistol, och det är lite förbannat. Sida två handlar i den ljuva intimiteten av de föregående nio låtarna för multi-instrumental politisk raseri. Och Det är en bestämd mer patchy affære. Sidan två Ben Harper gör inget mer än berätta saker vi redan vet (poliserna är inte till lita på att New Orleansfloden inte var mycket välskött, mordet är ganska dåligt), och den allmänna prediken gör det till ett lyssnande som inte gör det uppmanas att lyssna upprepade gånger.

Å andra sidan, Sida två av Båda sidorna av vapnetmusikaliskt på minst, är spännande varierande. Det finns en Superfly blaxploitation spår, ett monged-out indiskt ljudspår, några nitar till prime-era Den rullande Stones. Den fula huvudet av Dave Matthews Band påverka det vi förväntas bli överväldigad av endast flyktiga ytor på spår så som Samla Round The Stone, och för det borde vi verkligen vara tacksamma. Om det inte var för alla politiska haranguing - och helt oönskad åtta minuters slutlig sylt - Sid två hade varit mycket mer välsmakande.

Men inte utan förtjänst, Sida två av Båda sidorna av vapnet av ben Harper är grundligt förmörkad av den mer fasthållna Side One - vilken är värt pengarna ensamma.

[recension av Stuart Heritage]