CD-recension: Greg Summerlin, allt gjort i god tid: livet och tiderna av pollysköldar

Allt gjort i god tid: Livet och tiderna av Polly Shields av Greg Summerlin är en koncept-y-rockopera. Nej, kom tillbaka - vi menade inte att skrämma dig. Det är bra. Löfte.

Så bra? Bra nog för att vi ska försäkra dig om det Allt gjort i god tid: Livet och tiderna av Polly Shields av Greg Summerlin är bäst Vem och Ny orderinfluensat koncept album om en upprorisk ung tjej och någon som heter Målaren av året, och kanske någonsin.

Nej, kom tillbaka, det är väldigt bra, ärligt.

Vanliga läsare av Hecklerspray kommer att veta att vi har något av en musikalisk förälskelse på Greg Summerlin. Hans senaste album De unga meteorerna var en kraftkollektion av bedrägligt enklare anthems, möjligen det bästa Britpop albumet Alabama någonsin producerat. Men medan De unga meteorerna var en samling av stora låtar, Allt gjort i god tid: Livet och tiderna av Polly Shields är ett bra album. Out är låtarna om att gå snowboard och i är en överraskande gripande berättelse en flicka uppror mot sin far.

Det är rätt - det kan du säga Allt gjort i god tid: Livet och tiderna av Polly Shields, Greg Summerlin har skapat en rockopera. Och om det inte omedelbart får dig att tänka på The Who, så kommer åtminstone några av låtarna på albumet. Men långt ifrån att vara en billig rip-off, kommer blixten av erkännande att du lyssnar på Summerlins album som en betryggande hand på din axel. Gilla de gamla filmerna i När Harry träffade Sally, den tillfälliga användningen av The Whos varumärke låter bara göra Allt gjort i god tid känner att det är en del av en släkting. Ad till viss del är det.

Vi kommer inte att förstöra historien om Allt gjort i god tid: Livet och tiderna av Polly Shields för dig - delvis för att det inte är rättvist och delvis för att vi inte är säkra på att vi förstår det ordentligt - men även utan genombrottet har Greg Summerlin skapat en uppsättning knockout-låtar; bredare i perspektiv och med en mycket snabbare produktion än vad han tidigare sätter ihop. Ta bort allusionerna till (vi tror) droger och Målaren är fortfarande en stadionstorleksplatta av dynamisk dynamit. Och Sken på var du vill och Det är mitt liv kan bara vara de bästa saker som Summerlin någonsin har gjort.

Allt gjort i god tid: Livet och tiderna av Polly Shields är inte det perfekta albumet - med projekt så ambitiösa som det finns alltid en chans att artisten kommer att nå något överhuvudtaget - men för soliga, fettfria låtar och bra gammaldags hjärta finns det inte många negativ du slänger hos Greg Summerlin för att göra det. Gå nu och köp det, annars kommer han inte att komma runt till turnering Storbritannien igen.