CD Review - Jaed, Dirty Days

CD Review - Jaed, Dirty Days
CD Review - Jaed, Dirty Days

Jaed är ett australiensiskt fyrkants punkrockband som hon sjunger om de fördömande demonerna som kommer med att vara en tonårsheroinmissbrukare med en våldsam far.

Fortfarande här? Blodigt helvete, bra gjort. Hur som helst kommer du vara glad att veta att Jaeds album Smutsiga dagar Det är inte den eländiga, scab-plockning, tår-färgad dirge du förväntar dig att vara. Tvärtom, faktiskt - det låter faktiskt lite som Son av Dork. Om Son Of Dork sjöng sånger om att sitta i blodbad och kasta upp i floder, så är det.

Det finns två saker som räddar Smutsiga dagar av Jaed att falla in i tråkig introspektiv skräphet. Först är den rena ramalamaen, radiovänlig bounciness av det - vi skojar verkligen inte om Son of Dork sak - och andra är huvudsångare Vanessa EvaSarkastisk svart humor om hennes skitklingande barndom.

Catherine öppnar smutsiga dagar; Det är en 47 sekunders frenesi av pop-punk snottiness om någon som inte tvättar sina knickers. Vi tror - Spåret brinner ut sig innan vi till och med får beställa vårt tankar. Det följs av den senaste singeln Min väg - om busking the gator för att finansiera en heroinberoende, barn - som skjuts igenom med en aerodynamisk mognad som påminner om Drottningar av stenåldern.

Det är ritningen för Smutsiga dagar, och det är ett som ett team av marknadsföring strateger skulle vara svårt att uppfinna. Lyrics om vara irriterad, rubbad och (för att citera pressmeddelandet) "säger knulla du" strapped till irreverent melodier som alla utom tvinga lyssnaren till studsa runt sitt sovrum till; finns det tonåringar i världen som kommer inte att falla direkt för det?

Om vi var tvungna att välja hål i Smutsiga dagar, vi skulle säga att Jaed är en lite för mycket i thrall till Glöm det, och att det finns par av stunder - märkbart på albumets långsammare nummer, som Sovande skönhet och Skrika - att lyssnaren kommer ut i nässlar under felaktig tro på att de har lurats på att lyssna på en Alanis Morissette album. Men dessa är mindre niggles - Smutsiga dagar av Jaed kan bara vara den bästa Drinking Nasty Cider i Memorial Gardens Efter skolan årets album.

[recension av Stuart Heritage]