CD Review - K-Os: Atlantis: Salmer för Disco

Kanadensisk musik är tillräcklig för att slå rädsla i de flesta rättvisande människors hjärtan - ja Alanis, Celine, Bryan och Nickelback, vi hänvisar uttryckligen till dig - så föreställ dig den nattskräck och panikattack som kommer med utsikterna att lyssnar på ett kanadensiskt hiphop-album.

Och inte bara något kanadensiskt hiphop-album, antingen - ett kanadensiskt hiphop-album som gjorts av vissa Jehovas vittnenes son, som inte kan tyckas hitta en sångstil som passar honom. Mot oddsen är dock det här albumet Atlanten: Salmer För Disco av K-Os och vi blir jiggered om bastarden inte vann oss över.

Efter Mos Def följde upp sin nästan perfekta debut med två duffers galaktiska proportioner, världen har varit i behov av en samvetsgranskare med kommersiell överklagande. Det faktum att det verkar ha hittat det i Kanada är lite oväntat, säkert men vi kommer över det. Kanada, verkar det, vet redan om K-Os - Atlantis: Salmer för diskotek är hans tredje album och har sålt över en jillion poster sedan sin inhemska release förra året. Och med tanke på valet av att spela ikapp till landet som uppfann snabb potatis eller ignorera K-Os helt och hållet, är vi glada att spela nybörjaren.

Det första som träffar dig om Atlantis: Salmer för diskotek av K-Os är det stora antalet influenser och stilistiska språng som albumet tar. Under sina 13 spår leder K-Os Atlantis: Salmer för diskotek till gammalskola rap freestyles, 1960-talet tjejgrupp pop, jazz, reggae, Fängelserock-era rock and roll, Dylanesque folk och - mest bafflingly of all - spiky indie som är identisk med Maximo Park. Vanligtvis när du hör ett album så varierat som du önskar att skaparen hade trimmat ner sorten lite och låt albumet sitta tillsammans som helhet, men i fallet med Atlantis: Salmer för diskotek, hotchpotch av genrer är slutligen vad håller albumet tillsammans, precis som när Gorillaz och Gnarls Barkley gör det.

Produktionskundigt, Atlantis: Hymns för disco är en chans för att K-Os ska visa upp - i mitten av Söndag morgonDen fritt formulerade jazzinessen är tydligt klart, varför han har gjort så bra i sitt hemland, och Cat Diesels orkestral - förmodligen levande - cembalo kommer ut ur ingenstans och slår dig som en hammare. Och vad gäller K-Os 'rapping - det är en blandning mellan solid Mos Def-stil flyt och konstig Slick Rick-har brittisk-accenterad förvirring. Det är ofrånkomligt att den första är troligen bäst.

Atlantis: Salmer för diskotek av K-Os kommer att ha dess motståndare som säger att det låter för kommersiellt - och till viss del kommer de att få en poäng. För all sin produktionskapacitet, shards of Wyclef minne kommer att punktera sin trovärdighet från tid till annan, och det är verkligen inte återkommande när du har påminns om Det spelar ingen roll. Å andra sidan, dock en låt som Svart is förtjänar att höras på kommersiella radiostationer, och det skulle gå ner en storm om det någonsin var.

Sammantaget kan vi inte låta bli imponerade av Atlantis: Salmer för diskotek av K-Os. Skam han är så blodig hippy.