CD Review: Les Savy Fav, Låt oss stanna vänner

Du vet vad som är bättre än ett band som listar sina låtar med romerska siffror på deras albumhylsa? Ett band som såg ut som om de hade brutit upp år sedan, noterade sina låtar av romerska siffror på deras albumhylsa, det var vad.

Av en slump är det vad Låt oss stanna vänner av Les Savy Fav är. Har tillbringat sex långa år väntat tålmodigt på Les Savy Fav att släppa ett album av nytt material sedan 2001 Gå vidare, trycket måste ha varit enormt på bandet för att leverera något nytt som levde upp till sin stolta, starkt självständiga ritning och nöjde sina slaverande fans samtidigt. Och vi kommer att vara bugggered om Låt oss vara vänner Det är inte precis det.

Utanför Sked, Amerikansk indie har inte riktigt erbjudit oss något av värt alls i år. Men vi gav aldrig upp hopp om att något bra skulle komma med. Vi är bara tyst förskjutna att det var Les Savy Fav som lyckades komma med det. pre-Låt oss stanna vänner, folk tyckte om Les Savy Fav eftersom de hade sett dem levande - det är bara något om en jätte skäggig man i hans underkläder som slänger konfektyr tillsammans med en döende punkbror som sitter i sinnet. Om Les Savy Fav bara kunde utnyttja den aggressiva fantasi i studion, misstänkte du att de skulle ta över världen.

I så fall säg hej till Låt oss stanna vänner - ett album som vägrar att låta dig ens tänka som det hämmar dig yr. inte bara med den fräcka kantens vrede som du väntade, men med stunder av återhållsamhet. Ja, fasthållande. Nej, vi förväntade oss inte heller det.

Låt oss hålla Vänners uppdragsbeskrivning utlagd - om inte Adam och Eva blir attackerad av vilda djurens ärm - i sin allra första sång, Krukor kokkärl. "Det fanns ett band som heter potten och kokkärlarna" det går. "Och när de turnerade över landet, sa folk" nej nej "men trummisen sa" ja ja ja "" Allt som följer är Les Savy Fav som vågar världen att göra det för dem igen.

Var det skrikad bly singel Ryttaren - den med pjäsen som låter sjunga med det du såg för några veckor sedan - eller !!!-såg funk av Patty Lee, majoriteten av Låt oss stanna vänner är piskett och fokuserad på målstreck som en olympisk. Med ett par låtar så generiska att du knappt märker att de är där. Låt oss stanna vänner av Les Savy Fav är en hjärtstoppande comeback av grin-inducerande proportioner.

Lämna aldrig oss igen.