CD Review - Mark Ronson, Version

CD Review - Mark Ronson, Version
CD Review - Mark Ronson, Version

Svåra saker, album av täckversioner. Det är allmänt känt att det värsta albumet som någonsin spelats in är Tack av Duran Duran - allvarligt pojkar, 911 är en skämt? - med löpare upp inklusive album av omslag av Rod Stewart och Kevin Rowland.

Visst, vi trodde säkert, inte ens smärtsamt, cool producent du jour Mark Ronson skulle kunna klara av att skapa ett album med täckversioner som inte skulle göra att vi skulle riva den från vår CD-spelare och slänga den i närmaste passerska skallen efter en enda snurr, kunde han? Jo, Mark Ronson bryr sig inte om vad vi tycker, så han har ändå gjort ett album av täcker och kallade det Version. Och på något sätt, härligt, Mark Ronson Version Arbetar. Bara.

Innan vi går, är det förmodligen rättvist att vi avslöjar vår grymma kärlek till Här kommer Fuzz, det första albumet av Mark Ronson - det var en eklektisk, technicolor explosion som knappt kunde innehålla sig på CD, och verkligen ingen musiksamling är komplett utan den. Men tecknen var lite annorlunda Version, det nya Mark Ronson-albumet.

Var Här kommer Fuzz var ett album som var fast planterat i staterna - med gäststjärnor som Ghostface Killah och Sean PaulVersion är nästan tvångsmässigt brittisk. Lily Allen sjunger a Kaiser Chiefs låt? Amy Winehouse sång Zutonsna? Kasabian? Maximo Park? Robbie Williams? På papper, Version ser ut som Mark Ronsons självmordsbrev.

Och så lyssnar du på Version, och allt förändras. För Version, Mark Ronson har dunkat den kaleidoscopic hip-hop av hans första album för en enkel trick - baggy trummor och Motown horns. Och från början av Version öppnare Gud sätta ett leende på ditt ansikte, du kan inte låta bli med om att tricket har mycket att göra för det - Coldplaywhing gjord till en gammaldags instrumental dans melodi, en pre-elektronisk dans melodi, som utplånar originalet bortom all erkännande. Även om det inte ens är det Versions mest övergripande feat - det kommer när Lily Allen sjunger Herregud av Kaiser Chiefs och resultaten gör att vi inte vill drunkna oss själva - Gud sätta ett leende på ditt ansikte Det är verkligen ljudet av Mark Ronson som lägger fram den oönskande ritningen för resten av Versionen.

Och den planen slutar vara båda Versions välsignelse och förbannelse. Mark Ronson har fastnat 14 spår på Version, och i slutet av den första vet du exakt vad du kommer att få, vilket - i kombination med det faktum att du redan vet hur alla dessa låtar går innan du har köpt albumet - förstör någon överraskning som albumet kunde ha haft.

Så även om låtarna på Version det arbete - omslaget på Toxisk av Britney Spears med en gästrappa av kära avgång Ol 'Dirty Bastard, Amy Winehouse gör Valerie av zutonerna betydligt mindre irriterande, Santo Golds version av Ganska grön av Sylten - Arbeta nästan bortom jämför, betyder det sköra ryggen i albumet Phantom Planet's Bara, Kenna's Amy och den värsta förövaren av allt, Robbie Williams sjunger Den enda jag vet av Charlatansna kan lika bra bara alla vara retitled Hoppa över den här snälla.

Det finns en massa anledningar till varför Version av Mark Ronson är bara halv strålande. Du kan säga att huvuddelen av de sånger som valts är så samtida att albumet saknar djup totalt, eller att det innehåller kanske tre för många spår. Vi skyller emellertid på omslagets utmattning. Och det är felet på det allestädes närvarande Live Lounge album från jul - om du har hört Kooks omslag Gnarls Barkley du skulle skylla på det också. Så om Version av Mark Ronson misslyckas, klämmer vi på allt Jo Wiley. Med detta sagt skulle vi skylla på alla wars och allmänt olycka på Jo Wiley om det såg ut som om folk skulle köpa det.