CD Review - Maximo Park, våra jordiska njutningar

Tecken var inte bra för det andra Maximo Park-albumet. Efterföljande debutens framgång En viss utlösare, medlemmar började ringa alarmklockor genom att säga saker som "folk kommer se mer av vad vi kan som musiker" när de diskuterar sina nya låtar.

Sedan anställde Maximo Park Gil Norton som producent ett riskabelt drag eftersom han både övervakar rekord Pixierna (en bra sak) och Matare (väldigt uppenbarligen inte bra). Och då var det titeln på det nya Maximo Park-albumet - Våra jordiska nöjen. Andra band har spenderat hela sin karriär och försökte inte komma fram med en albumtitel så överdrivet pretentiös som det, än mindre kopplade det med en hylsa som såg ut som om den stulits från en Gap-fotboll som var ute för att vara för eländig. Allvarligt, Maximo Park kan lika bra bara ringt Våra jordiska nöjen Vi är en allvarlig band och har gjort med det. Men är Våra jordiska nöjen av Maximo Park något bra? Låt oss ta reda på…

För alla rekordförsäljning och prisutmärkelser som Maximo Park plockade upp för sitt första album En viss utlösare, det gav aldrig bandet en identitet. Sedan det släpptes i mitten av en swathe indie album av nya band som Bloc Party och Kaiser Chiefs, det enda som slutade Maximo Park drunknar publiken helt var sångarens roliga hår. Det är allt som ska förändras med Våra jordiska nöjen, dock, eftersom Maximo Park bestämde sig för att släppa det, um, ett par veckor efter album av Bloc Party och Kaiser Chiefs. Åh…

Och som Bloc Party och Kaiser Chiefs, Våra jordiska nöjen av Maximo Park är en utveckling av sorter. Medan Bloc Party slog upp elänen för En helg i staden och Kaiser Chiefs fortsatte deras strävan att bli den nya Shed SevenMaximo Park har sina ögon ordentligt inställda på radiostationer och mainstream - även om det tar ett par låtar för dem att komma runt för att berätta för dig det här.

Med de två första låtarna på Våra jordiska njutningar - Tjejer som spelar gitarrer och nyligen singel Vår hastighet - Maximo Park ser ut som ingenting har förändrats. Medan du redan är medveten om sistnämndens lasersynta syntetiska thrash, är det den förra som verkligen exciterar. Det är energetiskt, catchy, swamped i en lågfrekvent buzz och, ja, spiky, och kommer komplett med linjen "Banan till överskott leder till tristess" en lektion som Maximo Park inte har verkade förstå sig ibland.

För alla guldpläterade poplåtar på Vår jordiska nöje - och det finns mycket, från öppningens dubbla rubrik till det underbara En fjorton tid och dess Kommer inte bli lurad igen tangentbord och bisarrt "fem gånger fem är 25 / vet du inte dina tider tabeller nu?" förförelse teknik - den mörka stanken av mognad är aldrig för långt borta. Ryska litteraturen - Bra att se skräpetitternas tema fortsätter i låtnamn, va? - är Maximo Parks första skott till ett ordentligt anthem, och är möjligen deras mest framgångsrika försök, även om sångaren Paul Smith verkar bestämt att slot a Billy Idol intryck i rätt i slutet.

Maximo Parks mindre väl tillämpade ansträngningar för att skapa anthemspeppar Våra jordiska nöjen och slutligen förringa lyssningsupplevelsen. Om det inte var för alla regionala accenter på farten, kören till Karaoke spelar skulle låta identiskt med Nickel, medan Vid monumentet funktioner som mest soul-sapping av musikaliska interludes - the Baywatch piano tinkle. Unforgivable, really.

Hade Maximo Park lättat upp sina ansträngningar för att göra ett tekniskt framgångsrikt album lite och koncentrerat mer på att bara vara människor, Våra jordiska nöjen skulle ha varit ett sterkt album. Som det står är det bara ett halvt briljant album. Fånga dem nu innan de går helt in i mataren.