CD-recension: Moonstone Project, tid för att göra ett stativ

För ungefär fem år sedan gjorde The White Stripes bluesen cool igen, genom att i grunden bryta den bort från den tomma, bombastiska, arenahållande av Bon Jovi och deras jätte ilk.

Tja, gissa vad? Italiensk gitarr "maestro" (inte våra ord) Matt Filippini och hans ludicrously-titled Moonstone Project - i grund och botten har en massa folk från band du glömde någonsin existerat - samlats för att göra Tid för att göra en stativ, ett album som går helt upp till The White Stripes, stansar dem i munnen, stjäl bluesen tillbaka från dem och går "Widdly widdly widdly widdly widdly" överallt. Och vi skulle satsa på att din pappa skulle älska det.

Du vet hur din pappa alltid fortsätter på hur modern musik är all bang bang och att du inte ens kan säga om sångarna är pojkar eller tjejer och att det är allt gjort på datorer och hur sakerna var i allmänhet så mycket bättre i hans dag? Spela honom Tid för att göra en stativ av Moonstone Project och han kommer inte att kunna falla tillbaka på alla dessa argument för att han oavsiktligt börjar spazzing runt i vardagsrummet gör den löjliga luftgitarren som han vanligtvis reserverar för bröllopsmottagningar.

Därför att Tid för att göra en stativ av Moonstone Project är helt uppriktigt ett gitarralbum. Det är så proppfullt med alla typer av gitarr - noodley bluesgitarr, crunching riffery gitarr, widdly heavy metal gitarr som du brukade se på lördag eftermiddag visar ITV om fartygsbåtar - som ibland är rädda Tid för att göra en stativ kommer att springa upp så att alla gitarr kommer att dyka ut ur sidorna som en lans koka. På ett bra sätt, naturligtvis.

Det är svårt att ens placera Tid för att göra en stativ på 2006-kulturspektrumet - allt verkar bara så överdrivet. Sångar varar i upp till fem minuter, innehåller två, tre, ibland jämn fyra gitarrsolon och har starkt den sorten av testikel-clamp spandexed sång som vi inte kände till människor ens unironically anymore. En Moonstone Project-melodi - Rose i helvetet - varar i sju minuter och 26 sekunder. Och ungefär sju minuter och 24 sekunder av det är en trumsolo.

Hittills så pappa. Men på något sätt, Tid för att göra en stativ av Moonstone Project fungerar oförklarligt. Kanske beror det på det Kashmir rip-offs som På väg till månsten kommer aldrig, någonsin vara som finger-chewingly hemskt som Kashmir rip-off det Puff Daddy gjorde för några år sedan. Kanske beror det på att den bluesiga försvarsnätverkets radiostil Americana of Slav av tiden är inte lika illa som förra gången det försöktes av några européer - Fade In / Out av Oas.

Kanske är det för att för det mesta Tid för att göra en stativ av Moonstone Project återskapar troligt andan - om inte själen - av den klassiska bluesiga 1970-hårdrocken. Vem vet? Men det vet vi - spela Tid för att göra en stativ av Moonstone Project till Jeremy Clarkson och han skulle antagligen sluta prata med en sådan vagga i 49 minuter och 20 sekunder, och det är en möjlighet som ingen kunde motstå.

Beställa Tid för att göra en stativ av Moonstone Project från Amazon för £ 10.99