CD Review: Motorhuvud, Kiss Of Death

CD Review: Motorhuvud, Kiss Of Death
CD Review: Motorhuvud, Kiss Of Death

Motorhuvud, då. Om det någonsin var ett band som kunde ta på Rolling Stones när det gällde att hänga in där, kasta ut album efter album, turnerade obevekligt och ständigt vägrar att dö är det Motorhead.

Och gissa vad? Motorhuvudet har ett nytt album ute - Dödskyss. Och vad gör Dödskyss av Motorhead låter som? Det låter som Motorhead du idiot, vad väntade du, Keane? Och sedan Dödskyss av Motorhead låter som Motorhead, den stenar ungefär 10.000 gånger hårdare och är en miljon gånger mer fantastisk än någonting annat som din stackiga mänskliga hjärna kan förstå.

Ganska varför Lemmy från Motorhead har inte blivit riddad men är inget annat än en travesty. Mannen är en nationell institution som kan leva på annat än Jack Daniels, fags och kvinnor som ser ut som de hänger med WWF-brottare lite för mycket. Motorhead består emellertid inte av Lemmy ensam - det finns också en bouffanthårig walisisk trummis Mikkey Dee och gitarrist Phil Campbell att strida mot. Och trots sin kollektiva ålder på över 300 miljoner år slänger Motorhead mer eld i nytt album Dödskyss än de flesta nya band hanterar i hela sin karriär.

Att granska ett Motorhead-album verkar alltid vara lite överflödigt - om du gillar Motorhead, kommer du att älska Dödskyss. Om du inte gillar Motorhead, så kommer du inte vilja Dödskyss, men åtminstone kommer du att bli tvungen att omorganisera din hårklippning efter att den blåses från dina högtalare som en flamthrower. Alla de typiska Motorhead-ingredienserna finns på Dödskyss - Lemmys gutturiska, halvt begripliga bråk och gitarrer som är hårdare än en exploderande planet, alla utförda med en så svimlande hastighet som du hälften förväntar sig att de tar pisset trots att du vet att du säger att Lemmy skulle sluta med dig i intensivvård.

Men vad sägs om låtarna på Dödskyss av Motorhead? Är de något bra? Tja, de har namn som Parasit (kör: "PARASIT!"), Trigger, djävul jag vet, under pistolen och Svärd av ära, så du kan nog gissa - de är fantastiska. Förmodligen inte saken som du skulle begära för din första dans vid ett bröllop, men fantastiskt ändå.

Lemmy har gått på rekord och säger det Dödskyss är bättre än deras sista album, den kritiskt torra humped Inferno, men det är ett hårt samtal sedan båda Dödskyss och Inferno låter mer eller mindre helt identiska med dessa öron, helt ner till det obligatoriska avbrutna numret. På Dödskyss, den ära går till Gud var aldrig på din sida - En akustisk ballad och den enda gången där Lemmy låter var som helst nära hans ålder. Trots alla Barmy Motorhead-texterna om "rättfärdiga hundar" och den "son av anledning" det låter nästan som om det kunde ha kommit från en av de senare Johnny Cash album.

Förutom Gud var aldrig på din sida, resten av Dödskyss av Motorhead är det samma obevekliga - om något miljon mils mil per timme ramalama kraschar att Motorhead har mats i 30 år. Det finns inget här som kommer att ersätta Overkill som den traditionella motorhuvudet närmare, men Gud välsigna dem, vet de vad vi vill ha.

Köp nu Dödskyss av Motorhead från Amazon