CD Review: New Rhodes, låtar från Lodge

CD Review: New Rhodes, låtar från Lodge
CD Review: New Rhodes, låtar från Lodge

Någon behöver lära New Rhodes några jävla sätt.

Som om du laddar upp översynskopiorna av det nya albumet Låtar från stugan med så mycket kryptering att våra datorer tar upp det ögonblick som vi försöker spela det på dem var inte illa nog, lämnar New Rhodes sedan de första 30 sekunderna av Låtar från stugan öppnare Du har gett mig något som jag inte kan ge tillbaka tyst så att vi en) vrid volymen så högt som möjligt och b) luta sig i mycket nära ansträngningar för våra öron så att när sången så småningom spricker skrikande från högtalarna faller vi nästan bakåt av våra stolar i chock. Så New Rhodes förtjänar enhälligt ett slag för att lyssna på Låtar från stugan en uppåtgående kamp för att börja med, men hur är den egentliga musiken själv?

När du tänker på Bristol är klassiskt vindblått indie förmodligen inte det första du tänker på. Massiv attack kan vara eller alla 12-åriga heroinmissbrukare prostituerade som vi såg på nyheterna en gång men inte radiovänliga Smiths-gitarrmusik. Och säkert inte radiovänlig Smiths-y-gitarrmusik som har fått musikkritiker att onanera furiously som en polis på ett tåg som New Rhodes gör för närvarande med nytt album Låtar från stugan. "En av de finaste excentriska gitarrorienterade popbanden som denna nation har producerat sedan The Smiths" sa Dropt i ljudet, medan Zoo tidningen noterade att New Rhodes har "stora låtar som gör de vanliga pojkarna ser vanliga" som helt och hållet försummar att nämna att även ljudet från en medelålders revisorn, som heter Jeremy, torkar hårt av sin samling av treasury-taggar, gör Ordinary Boys sound vanligt.

Så vi har hittills insett att New Rhodes har en) massor av kritiskt erkännande och b) ett irriterande tillvägagångssätt för tillverkning av promo-CD-skivor, men - så långt som musik går - Låtar från stugan av New Rhodes är … ja, det är OK i ett slags kunde dyka upp på någon av mitten av nittiotalet Glans kompilera CD-skivor utan att låta på alla futuristiska sätt. Och det fungerar både för och mot Nya Rhodos.

Först de goda nyheterna. Låtar från stugan av New Rhodes är fylld till gälarna med låtar lika starka som oxar. Du har gett mig något som jag inte kan ge tillbaka - när det äntligen börjar - det är en snäv bunt av indieenergi, medan Hon sa nej är en självgående driva av indie med en svängande kör det The Stokes skulle skära av sina armar för att äga.

Ah, ja - Strokesna. Det finns en mycket bra chans att New Rhodes har hört en eller två låtar av The Strokes, sedan Låtar från stugan verkar nästan som a Strokes For Dummies fallstudie. Du kan höra det i de spända baslinjerna och quiveren i New Rhodes sångare James Williams croon och - mest specifikt - sättet att de första två linjerna av den senaste singeln Storbritanniens historia är exakt samma som de två första linjerna Den moderna åldern. Faktum är att om du föreställer dig att The Strokes var upptagna som fyra mest anonyma block i lummiga Somerset i stället för att vara ikoniskt snygga barn från New York Street, så är det ganska mycket New Rhodes i ett nötskal.

Men för att kompensera för sin krossa brist på karisma, har nya Rhodos fyllt Låtar från stugan med stora låtar. Och när vi säger "stor" menar vi "album-närmare stor". Enorma låtar. Episka låtar. Och det är ett annat problem - de sista fyra spåren på Låtar från stugan av New Rhodes är så allsmäktiga att vi faktiskt förväntar oss att albumet ska sluta när var och en slutar. Och när de följs av en annan så får vi lite mer rastlös, som vi gjorde när den sista Sagan om ringen Filmen vägrade att sluta efter en och en halv timme av olika slut.

Låtar från stugan av New Rhodes, då: du kommer inte att stänga av radioen när Jo Wiley spelar det oregelbundet, men att egentligen äga det är en annan sak helt och hållet.

Köp låtar från Lodge av New Rhodes från Amazon om du vill