CD-recension: Nick Drake, släktträd

CD-recension: Nick Drake, släktträd
CD-recension: Nick Drake, släktträd

De tre album som Nick Drake producerat under hans korta livstid är alla nästan perfekta, jakande pärlor av skönhet och korthet - men har inte Nick Drake-fans länge längtat efter ett överlångt album av hissiga demos där Nick Drakes mamma kommer att sjunga?

För att inte göra något misstag, det är vad Släktträd är - en 23-spårsslag av heminspelade demos som Nick Drake dödade ut före utgåvan av sitt första album. Släktträd kan nästan vara ordbordsdefinitionen av hit och miss, men för alla som vill lyssna på den gradvisa solidifieringen av en sällsynt låtskrivande talang, Släktträd är en fascinerande, jävla nära ett viktigt album.

Det är en kliché som säger att Nick Drake blev kroniskt undervärderad under sin livstid, men bara för att det inte kunde vara trure. Mellan 1969 och 1972 släppte Nick Drake tre skvaller, kristallina album till en otroligt oklar värld. Vi vet hur historien slutar - Nick Drake dödar sig, för att bara bli en så inflytelserik musiker Brad Pitt berättade en dokumentär om honom tre år gå - men var börjar historien?

Tack vare Släktträd, vi kan se att mycket av det hade att göra med ett år som spenderades i Aix-En-Provence. Före detta hade Nick Drake utforskat sina talanger relativt långsamt, men Aix-En-Provence markerade en explosion i Drakes musikaliska utveckling - och det är det här året innan inspelningen av Fem lämnar vänster, den där Släktträd dokumenterar så imponerande.

Tung på omslag - med uppenbara inspirationer som Bob Dylan och Bert Jansch - och traditionella låtar, Släktträd omedelbart ger en inblick i hur Nick Drake hittade sitt ljud och ger också fascinerande lilla insikter i mannen som provocerar så mycket ivrig hängivenhet, som snatchen av Mozart där Drake spelar klarinett med sin moster och farbror eller det konstiga mexikanska intrycket som han använder för att presentera Mjölk och honung.

Självklart vid 28 spår långa - och sedan Släktträd målar en bild av en embryonal talang - det finns ögonblick som är överlägset skippable; som det talade ordet Time Piece och Dålig mamma, en låt av Nick Drakes mor som visar var Nick Drake fick sin röst, hans musikalitet och möjligen hans allomfattande miserablism. Men dessa åt sidan, Släktträd är en behandling för Nick Drake completists och den avslappnade nyfiken likadana.