CD Review - Orbit Service, Songs Of Eta Carinae

Alla vet aldrig att döma en bok genom dess omslag, men din hjärna berättar flera saker när du ser ett svart CD-cover dekorerad med en glödande ögonfågel av ett band som heter Orbit Service.

Då berättar din hjärna flera andra saker efter att du har sett sångtitlarna. Vargar. Kvävning. En hallucination. En av dessa låtar är 11 minuter lång. Nu berättar din hjärna dig "Hoppsan!"

Men när har du någonsin lyssnat på din hjärna, eller hur?

Musik kan göra att du gör roliga saker; det kan få dig att önska en solig lugn äng att gå och lägga in, det kan få dig att bli kär, det kan få dig att lura runt en klibbig klubb som en berusad goon. Songs Of Eta Carinae genom Orbit Service gör ingen av dessa saker. Songs Of Eta Carinae av Orbit Service gör att du vill gå upp till bandet, släppa dem i koteletterna och berätta för dem att jubla käften.

Från grunden av Songs Of Eta Carinae ensam får vi intrycket att Orbit Service egentligen inte är partiets liv. Faktum är att vi skulle gå så långt som att föreslå att kanske Orbit Service är - du vet - lite eländig. Kunde det vara sången där sångaren suger, "Vargarna! Djävulen!"? Låten där det regnar "som rakbladblad?" Det faktum att hela albumet består av en stor "se, jag är deprimerande och djup" lura? En blandning av de tre?

Kanske skriver vi Orbit Service bort för snabbt. Ta de hilariously self-pitying texten ut ur ekvationen och du är kvar med en överraskande uppfinningsrik gäng låtar, där slingor av bakåt gitarr melds med trip-hop trummor och tvättar av elektronisk atmosfär tillsammans med traditionella spök tåg gitarrer. Men det räcker inte.

Kanske är det vårt fel som vi inte klarade med Songs Of Eta Carinae. Kanske för att vi hörde det Jane's Addiction var ett inflytande vi väntade på a Fångat Stål eller a Bara för att för att mildra humöret och vi blev besvikna när det aldrig kom. Men att döma av mängden tonåringar vi bara såg hängande på busshemmet, är vi säkra på att Orbit Service har en mycket stor potentiell publik. Men den publiken är inte bara oss. Och det gör oss lite deprimerade.

Men inte deprimerad nog för att betygsätta det här albumet.

[historia av Stuart Heritage]