CD Review: Säg någonting, Är en riktig pojke

Världen drunknar i vagt skatey-sounding pop-punk band som alla tycks tycka att ha en av sina låtar på menyskärmen till EA NFL Street 32 är ett högkarriär vattenmärke.

Ytligt, Säger någonting är ett av dessa band, eftersom de kryssar alla nödvändiga lådor; Thrashy gitarr nummer som innehåller något upproriska texter sjungit med en stark, nästan cartoonish amerikansk accent. Men låt säga något … Är en riktig pojke in i ditt liv och du kommer inte att kunna hjälpa till med att hitta sin snygga, excentriska, subversiva, rastlös musik bara en teenybitrande.

En grupp av hårgelgjorda pojkar i stora shorts gör musik till ljudspårsamlingar av BMX-ryttare - vilket är vad som säger att det mesta låter som åtminstone - handlar bara om det minst inriktade saken i universum, men säg någonting dra det av med fullständig lätthet på … Är en riktig pojke. Strax från det ögonblick du hör en inspelning av en man som agoniserar över vad man ska säga under albumets talade ord introduktion, kan du inte låta bli att bli fascinerad om vilka skatter du hämtar över de andra 56 minuterna av … Är en riktig pojke.

Säger någonting … Är en riktig pojke pummels dig med idéer från början. Även om musiken är, i hjärtat, bara en variation av det vanliga Weezer-influcierad amerikansk college rock blueprint, ingen av låtarna på … Är en riktig pojke kan sitta stilla även i en minut utan att hugga om tempos och melodier. Men det är inte där kulan ligger på Say Anything... är en riktig pojke - Den verkliga njutningen kommer från att höra alla lyriska blomningar som häller ut av sångaren Max Bemis.

Till exempel, Ve börjar med linjen "Alla ord i min mun som scenen ansåg ovärderlig att släppa ut banded tillsammans för att bilda en provisorisk milis och gräva blodigt genom min tunga och mina tänder" medan den förlorade sucken i slutet av Spidersong är värt priset på upptagande ensam. Bäst av allt är bitter uppbrottssång Varje man har en Molly, som ser Bemis förmanar alla Say något fans för att han inte har en flickvän, sjunger:

"Molly Connolly bröt mig bara upp över de avslöjande karaktären av låtarna. Du älsklingarna hade bäst att vara nådig med de merchpengar du spenderar, för att jag aldrig kommer att ha grovt sex med Molly Connolly igen."

Om vi var tvungna att jämföra en kritik till Say Anything … Är en riktig pojke, det är att den konstanta uppfinningsenheten bär dig ner under en timme. Kanske säga något … Är en riktig pojke skulle ha gynnats av en liten utspädning för att få lyssna lite mindre fulländad. Om det skulle innebära slutet på ädelstenar som de som pryddes i hela det här albumet, skulle vi vara lika glada om något sagt ignorerades helt.

Köp nu Say Anything … Är en riktig pojke från Amazon

[historia av Stuart Heritage]