CD-recension: Soft Hearted Scientists, ta tid att undra i en whirling World

Vi trodde vi hade Soft Hearted Scientists påpekade du vet. Bandets senaste album, Uncanny Tales från den Everyday Undergrowth var ett avledande lyssnande försvagat av oanvändbar produktion och självmedveten dope-addled wackiness.

Så det var rimligt för oss att anta det Ta dig tid att undra i en whirling värld skulle vara mer av samma. Inte i det minsta, men - för Ta dig tid att undra i en whirling värld, Soft Hearted Scientists har regerade i några av deras mer däckligt studentiska instinkter och kommit upp med en ambitiös, distanserad samling låtar som satte dem i linje för titeln på britterna Flammande läppar.

Gemensam konsensus säger att nya band är så inriktade på att göra en avsiktsförklaring med sin debut att de ofta kommer upp torra andra gången, men motsatsen verkar vara sann när det gäller Soft Hearted Scientists. Deras första album var fullt av överlängda havshandlingar och skrynkliga anekdoter om syskon i Japan och Billy Ray Cyrus men nu när det är allt ur sina system, är det kvar Soft Hearted Scientists fritt att skapa underbara kristallina nuggets som Ta dig tid att undra i en whirling värld.

Ta dig tid att undra i en whirling värld Smacks of folky restraint och mogen ambition. Knappt hudblåsande punkrock, men det var inte heller Brian Wilson så håll käften. Mycket av detta kan vara nere till produktionen - för första gången har Soft Hearted Scientists uppnått ett ljud som är mer än summan av dess delar - men det kan lika ha med någonting att göra med alla grymma, catchy låtar som erbjuds.

Gör inget misstag, det här är sånger som din mjölkare kan vissla - och om du inte hummer längs med det vittiga, hypnotiska sibirien Mitt i ditt första lyssn har du inte varit uppmärksam på nära nog. Liknande, Jag ville ha dig kranar i en melodiåne som är så omedelbart minnesvärd, kan du inte låta bli att bli överdriven att ingen har kommit på det innan.

Annanstans på Ta dig tid att undra i en whirling värld, Soft Hearted Forskare lyckas göra en enkel chant av albumets titel till Rockfords återkomst, en (jämförelsevis) funked-out glädje förmodligen namngivna, eftersom det låter som tematune till Rockford-filerna. Kasta skamlöst sentimental närmare Droppar i havet, baserat runt linjen "Vi kan alla vara droppar i havet, men havet är bara en samling droppar" och du har fått tag i ett album byggt för att hålla.

Ta dig tid att undra i en whirling värld är inte på något sätt perfekt, förstås - Jag blir glad, jag sover lyckas försöka komma undan med linjen "Det 17: e århundradet skulle ha varit en katastrof för mig / Om jag inte hade blivit bränd som en krigstopp, skulle jag säkert ha givit mig till primitiv tandvård" medan Soft Hearted Scientists fortfarande förråder sin kärlek till Betabandet lite för intensivt på Caterpillar Song, men ingen av dessa exempel är en katastrof - idiosynkratiska texter var aldrig ett problem för att säga, Trottoar, medan det faktum att Caterpillar Song bygger tills dess sista fyra minuter blir en rasande Melodi Nelson pigg-out är tillräckligt för oss att förlåta bandet av någonting.

Det skulle ta ett mirakel för att störa diagrammen, men på grundval av Ta dig tid att undra i en whirling värld, Super Furry Animals hade bättre kommit upp med något speciellt för deras nästa album, eller de riskerar att förlora alla sina fans till Soft Hearted Scientists.