CD Review: Sked, Ga Ga Ga Ga Ga

CD Review: Sked, Ga Ga Ga Ga Ga
CD Review: Sked, Ga Ga Ga Ga Ga

Ga Ga Ga Ga Ga? Jesus Kristus Sked, vilken typ av albumtitel är Ga Ga Ga Ga Ga? Med ett namn så hoppas du bättre att musiken inuti är ganska blodig spektakulär, för att människor verkligen måste verkligen att det ska gå in i en butik och be om något som kallas Ga Ga Ga Ga Ga. Men kom igen, det här är Sked vi pratar om, och du måste vara en dåre för att anklaga sked av att vara något mindre än spektakulärt. Och Ga Ga Ga Ga Ga är precis vad du förväntar dig att vara - 36 minuter och tio spår av körning, spårbaserad rock som blir allt mer imponerande med varje lyssna. Med en riktigt dum titel.

Den kritiska fawning som Skedens senaste album Gimme Fiction fick sätta baren så hög att inspelning av uppföljning måste ha varit en ganska skrämmande uppgift, men Ga Ga Ga Ga Ga är en så spännande joyrid att vi börjar undra om det finns något som dessa bastards inte kan göra.

Om du har hört några skedskivor innan du vet vad du kan förvänta dig av Ga Ga Ga Ga Ga - medvetet repeterande, rytm sektionsbaserade sånger toppade av Britt Daniels revet croon - men den här gången Ga Ga Ga Ga Ga hums med en slags borderline kommersiella överklagande som borde - men kommer inte - se albumet blaring ut ur alla öppna fönster i sommar.

Det är allt där för att ta. Ga Ga Ga Ga Ga lyckas fånga det rådande stämningen i ögonblicket - det är svårt att inte läsa sned mot krigsmeddelanden i sånger som Gör mig inte ett mål och Du har Yr Cherry Bomb - plus Jon Brion producerar fizzing, honking, släde bell-laden spår Den underlägsna till härlig effekt. Och han har jobbat med Kanye West, så han vet en sak eller två om att skifta poster.

Ga Ga Ga Ga Ga är en så perfekt fettfri rekord att plocka stand-outs är nästan omöjligt, särskilt eftersom Spoon trivs på att göra poster som öppnar lite mer med varje lyssna, men Du har Yr Cherry BombDen glada Motown stompen är en nuvarande favorit. Nästa gång det kan vara Finare känsla med sin Beatley-körning, eller den inte-mer-skedstången av Eddie's Ragga. Eller, ja, någon av dem.

Ga Ga Ga Ga Ga är ett utomordentligt bra lytt som är mer av en trevlig platå från Gimme Fiction än en fullständig konstnärlig översyn. Men hej, om du ska på platå från var som helst …