CD Review - Sweet Billy Pilgrim, "Vi gjorde precis vad som hände och ingen kom"

Så vi har lite mer gitarr nuförtiden, det betyder inte att allt är fuskigt. Katie Melua lämnar oss aldrig tack vare vakuumhuvudena på Radio 2; britterna anser att det är "street" att nominera en satirisk tecknade grupp som "bäst band" och Richard Ashcroft är på något sätt fortfarande betraktad som trovärdig trots att det låter som en MOR-version av Westlife.

Det finns dock en anledning att vara vaken genom de tuffa vintermånaderna. Ja, våra långvariga kamrater, hoppet har kommit - efter att ha fått ditt huvud runt det ganska konstiga bandnamnet - i form av Vi gjorde precis vad som hände och ingen kom av Söt Billy Pilgrim.

Kraschar runt i en ganska liten melodisk drone, första spåret på Vi gjorde precis vad som hände och ingen kom, Atlantis, är full av crunching backing beats och ljud av barn leker. Detta öppnaren är öm i punkten med oändlig rivning och som konventionellt som detta album får, genom att orden "möjlig singel" skrivs över det hela.

En snygg liten banjo riff är den viktigaste funktionen till Stjärnor Spruta ut ur koppar, stödd av en lätt borstad snare trumma. Spåret behandlar sedan oss till en söt liten kor som värkar i uppriktighet och tar tillbaka minnen från den nordiska gruppen Magnet. Allt blir mycket rörande med användningen av e-bows och chanting i mitten, men försiktigt återställer sig till en synth / feedback-playout.

I början, Gud i detaljerna kan låta som att det utförs av a detuned cirkus, men det är en del av Sweet Billy Pilgrim måste subvert allt det är förutsägbar. Om den här låten var en tryffel i en stor urvalskassa, det skulle innehålla ett fuktat tungger med tunga citroner. Det gör vi inte betyder att det på något sätt får dig att känna dig illamående. Nej, det är bara skurk, vansinnigt och grundligt udda. Men det här är utan tvekan en bra sak.

I början, I Vattnet är jag vacker exponerar oss för ett hjärtslag melodi men som alltid utvecklas det till något helt annat. Mest chockerande av allt är när låten spontant dränker in och ut av stor distorsion: nu hur är det för en överraskning? Tyvärr är det fantastiskt kör bara får ett ordentligt spel, som slutar innan Sweet Billy Pilgrim har behandlat dem musikalisk hand. Men behovet av att reta och hålla tillbaka på alla nivåer gör det är allt mer intressant.

Svart flagga är näst sista albumspåret och en personlig höjdpunkt. Även den mest kyniska av oss kommer att värma till sin svullnad mässing, Hammond och strängsektion, uppbyggd av groovy, men ändå sparsom backbeat. Av någon anledning låter det som om REM skulle vara uppfinningsrik och skrev fortfarande bra låtar.

Med bara nio låtar, Vi gjorde precis vad som hände och ingen kom är lätt smältbar för dem människor som gillar lite musikalisk utmaning. Lyckligtvis kommer den här stumpa de lama kulturella kommentatorer som oändligt jämnar allt till Chris Martin et al. Detta är miles framåt, av vad som uppriktigt kan anses "pop" -musik. Faktum är att sakerna ser mycket rosier ut med denna väska av weirdly-named innovatörer suddas genre gränser. Om en sådan sak kunde inte göras längre, då skulle vi föreslå att världen skulle sluta för tidigt, som det är nu.

[recension av Jack Johnson]