CD Review: Grindarna, Gravity Will not Get You High

Du vet hur när ett band blir populärt, översvämmer en våg av sämre band som kopierar det första bandet marknaden, som The Monkees kopierar The Beatles, Northern Uproar Copying Oasis eller The Fratellis som kopierar The Libertines?

Tja, vid första utseendet Grindarna är en oundviklig telefax av Ja Ja Ja. Det är upplagt för alla att se - de är ett tredelt nytt vågigt band med en söt tjejsångare som klär sig lite udda. Som sådan förväntade vi oss Gravity kommer inte att få dig hög av The Streets för att vara ett rush-job av Feber att berätta knock-offs och ingenting mer. Hur fel vi var - Gravity kommer inte att få dig hög av The Rrates är en mångfärgad spår av låtar så starka att de slår dig in i rännan.

Här är en avledande liten upptagning för dig - fram till ungefär 10 minuter sedan var allt vi visste om The Streets deras smashing liten video för låten Vetenskapen är gyllene som uppriktigt vann oss över en millisekund. Men, i namn av att låta vara vaguellt auktoritativ i dessa typer av musikrecensioner, gjorde vi lite forskning på The Streets. Nu vet vi att The Rrates har en lysande video för låten Vetenskapen är gyllene och tror att alla som spenderar £ 29 på en perspex toalettstol med rakblad i det är "lam". Och de gillar inte Babysham. Och de har gjort ett ganska bra album. Och det handlar om det.

Den relevanta av dessa - om inte grindarna kommer runt ditt hus och du har en perspex rakbladsvadd toalett som spolar Babysham - handlar det om deras album Gravity kommer inte att få dig hög vara ganska bra. Och det är också. Även i sina tråkigaste ögonblick Gravity kommer inte att få dig hög av The Grids fizzes med den typ av okontrollerad rastlös energi som, om det var ett barn, skulle få det Ritalined upp till ögonen och sparkade ut ur skolan för att dansa på skrivborden.

Du kan höra denna anda direkt från get-go; Gravity kommer inte att få dig hög öppnare Jag kommer inte att överleva twats om som ett uttråkat barn i kyrkan och sedan buggers av efter en minut, medan Lies är mycket roligareär plötsligt "Jag ska gå så här till dig / jag ska gå så här till dig / jag ska gå så här till dig / LALALALALA!" kan bara vara det snyggaste popmönstret som du har hört ganska länge. Annanstans på Gravity kommer inte att få dig hög, Grindarna uppmanar dig att "använd din säng som en trampolin" i Trampolin samtidigt med att det erkänns "Jag tappade min bh, tror jag också förlorade din." Men medan stunder som detta tyder på att vara en av The Streets är en oändlig karusell av barnslig kul, så småningom måste sockerkraschen komma - och när det gör det är det inte söt.

Att vara ett australiensiskt band lider tråden från det oförklarliga fenomenet som försöker låta som Nirvana, om bara för en flyktig andra eller två. Således, Gravity kommer inte att få dig högs funbubble blir sprängd av Känns som smärta, en lat självkänsla Cobain-sque thrash som förstör den out-of-control framdrivningen som The Rrates byggde upp under de föregående sju spåren, och bandet måste arbeta hårt för att hitta samma rush of gormless äventyr efter det slutar.

Fortfarande, för ett album som - ja, vi vet - kom ut i mitten av sommaren, Gravity kommer inte att få dig hög av The Streets kan bara vara den perfekta saken du behöver för att undkomma tediumet som kommer med vinterns 4 pm solnedgångar.

köpa Gravity kommer inte att få dig hög av The Streets från Amazon