CD Review: The Lovers, The Lovers

CD Review: The Lovers, The Lovers
CD Review: The Lovers, The Lovers

Lång tid läsare Hecklerspray bör kasta sitt sinne tillbaka till nästan exakt ett år sedan när vi intervjuade Marion Benoist och Fred De Fred från Sheffield / France Vännerna, en grupp så sleazily kitsch som vi inte kunde hjälpa kär i dem.

Och nu, slutligen, debutalbumet av The Lovers - handily entitled Älskarna - håller på att släppas på måndag. Vi gav The Lovers en snurr som förväntar sig tre fjärdedelar av en timme av högkvalitativ sordid fransk ironi, men den stora överraskningen är att i Älskarna, The Lovers har slagit upp ett förvånansvärt moget album som lyckas vara rolig, sexig, funky, modern och heartbreaking på en gång. Nous approuvons.

Tillbaka när vi intervjuade The Lovers förra året gjorde vi det på grundval av två låtar - La Le, en jätte, sputtering fransk grammatik lektion som hamnade på en McDonalds annons; och La Desgustation - en smutsigt suckad inbjudan till "smaka på mitt vin" den där Jarvis Cocker co-skrev. För detta Gainsbourg-mining carnality alone Loversna förtjänade all slags uppmärksamhet, men nu albumet Älskarna får en officiell release det är dags för en snabb omvärdering.

Sedan båda La Le och La Desgustation visas på Älskarna, vi måste erkänna tänkande Älskarna var avsedd att bli den franska loungepop motsvarigheten till Tillstånd att landa av Mörkret - roligt ett tag tills skämtet snabbt hade tunt. Och med låtar som tung kyss ("du vet när jag blir förbannad, jag gillar att ge en fransk kyss") och den Raccrochez C'est Une Horreur-referencing Ne Worry Pas (där en kvinna är amusingly oblivious till hennes partners otrohet) såg det ut som om vår första uppskattning av Älskarna skulle bli bang på.

Inte så att det skulle vara något fel med det - även som ett snabbt glömt album, låter som Crik Crak och Groda 'N' Snail skulle pressa Älskarna till ett starkt rekommenderat territorium - men då, några låtar i, sätter de älskare allt på huvudet med ett lust av låtar som slår dig med någonting som verkligen är oväntat: patos.

Med låtar som Ta med dig din kaos och Moi Je Suis Faite, Vännerna kan bevisa att de är kapabla att släppa ironi att göra en låt rättvisa när det är nödvändigt - det senare i synnerhet är en förvånansvärt sofistikerad catchy, klassisk pop - men mot slutet av Älskarna, både Marion och Fred vänder sig i enskilda spår som visar flipsidan till all hedonism till extraordinär effekt. Marions Baskien drar paralleller mellan hennes infödda baskiska och hennes jobb som en bunnygirl med lika depression och avgång: "Jag var bara snäll så du skulle tipsa mig / Jesus Kristus, vad är det med er?" medan Fred Fred De Fred utforskar det ensamma livet av en playboy för rädd för att bosätta sig.

Det är dock värt att påpeka att ingen av dessa två sånger skrevs av The Lovers, i stället åtminstone delvis penned av Jarvis Cocker - lätt att vända på sitt bästa jobb sedan Detta är hardcore. Och genom att ge en känslomässig kärna till albumet, ser de till att du kommer tillbaka till Älskarna igen och igen.

Så där har du det - Älskarna av The Lovers. Glöm vad som hände i helgen, det här är de riktiga vinnarna i Eurovision.

Beställa Älskarna av The Lovers här