CD Review - The Ripps, Long Live Ripps

CD Review - The Ripps, Long Live Ripps
CD Review - The Ripps, Long Live Ripps

Om du kan rita jämförelser mellan dagens brittiska musikscenen och Britpop, vill Kasabian vara Oasis, The Kooks vill bli Cast och James Morrison … faktiskt har ingen sångare i historien någonsin varit så illa som James Morrison någonsin.

Hur som helst, vår punkt är detta - det verkar inte vara nytt Supergrass. Okej, vårt misstag - där inte verkar vara en ny Supergrass; nu har vi hört Long Live Ripps av feted unga Coventry band Ripparna, den vakans verkar vara avslutad. Fläktar av hög, perky, delvis-spanska power-pop - och enstaka duff cover version - rekommenderas att läsa vidare.

Ripparna först kom till vår uppmärksamhet med sin singel loco. Och vad en singel var det också - ljudet av häftigt ungdom kasta artfully The Clash, The Pixies och tidigt Supergrass mot en vägg, slita huvudet av och älska varje sekund av det. Singlar lika bra som loco brukar visa sig vara lite av en förgiftad kaliber, men så mycket som du älskar det vet du bara att albumet inte kommer att kunna konsekvent nå dessa toppar. Och så till Long Live Ripps av Ripps.

För ett album av syskonbarn av exilierade chilenska politiska aktivister - och en tjejflicka - Long Live Ripps är heroiskt brittisk ljudande, fylld med låtar om studenter som stjäl trafikkoner, fräcka pints i Wetherspoons och tillbringar en natt i cellerna. Det är också ett arg album, även om det på ett mycket tonårigt sätt - räcke mot hycklare och Daglig post läsare och alla andra vagt definierade öppna mål. Inte att du någonsin skulle kunna anklaga Ripparna för att vara ängslig, men sedan Long Live Ripps rivs mål med en sådan glad övergivelse att det är svårt att inte sopa upp i orkanen.

Lyssnar på Long Live Ripps är lite som att lyssna på din fortfarande berusade bästa kompis, andlös och berätta om en bra natt ute du saknade. Sånger som vandaler och fördelar kläms ut i en snöstorm av rosa gitarrer, gabbledtexter och krånglig backing vocal som visar hur mycket Ripps vägrar att ta sig på allvar. Och - bortsett från det ödmjuka locket på För mycket för ung klibbade på slutet av albumet som ett dolt spår - det är en av de viktigaste nackdelarna av Long Live Ripps. Du kan känna att Ripparna syftar till The Clash, men bara enstaka att nå Jilted John.

Men hej - om det är kul du är ute efter, Long Live Ripps har det i shedloads. Stor korsögd skoj med dribbla ner hakan. Förra gången vi hörde, det var den bästa sorten.