CD Review: Sunshine Underground, höja larmet

Dessa dagar kan du inte flytta till spikily vinklade band med asymmetriska hårklipp och skinny passar, kan du? Det är blodigt irriterande - vi hoppade bokstavligen över basisten från Automatic på vägen för att köpa lite mjölk i morse.

Och för att vara ärlig är de flesta av dessa band så kedjemässigt identiska att hälften av deras mammor inte kunde välja dem ur en kopia av NME. Vad vi behöver är ett band som klarar av att spika grunderna - spikiga gitarrer, dansbarhet, yelped sång - och skriv sedan ett album fullt av låtar större än en flotta jumbo jets. Säkert skulle de genast göra alla andra opportunistiska indieband runt helt överflödiga, skulle inte de? Väl, Sunshine Underground är det bandet, Slå larm är det albumet och Fearne Cotton's på grund av att börja sniffa runt dem för pojkvän material någon sekund nu.

Slå larm av The Sunshine Underground är en av de sällsynta sakerna - ett derivat album som klarar av att lägga till tillräckligt mycket quirks och blomstra för att göra det helt nytt ljud. I Slå larm, Sunshine Underground har lyckats riva av alla slags band - som Offentlig bild, Glad Mondays, The Rapture - och låta det låta så samtida att du inte kan hjälpa till att bli helt förvånad över det.

Nu är du helt bekant med den enorma robot disco funk juggernaut som är Sätt dig på din plats. Även efter veckor och veckor av upprepat lyssnande, är vi fortfarande inte tröttsamma av sin benkrossande insistering. Sätt dig på din plats är fortfarande det mest omedelbara som Sunshine Underground har satt på Slå larm, men det avslöjar inte den stora bilden om bandet på något sätt. Slå larm öppnare Vakna visar att Sunshine Underground kan göra "atmosfäriska" precis som alla, som dess Jah Wobble bassline och spidery gitarr kommer att intyga. Och det är en dansbar bastard också.

Dead Scene bygger på detta, och The Sunshine Underground klämmer i ett par fräcka v-tecken på de äldre band som de så tydligt spänner i ledningen för att sträcka förbi, "Jag hör att du skrev regelboken … du säger att du har sett allt detta tidigare," Det går, mitt i ett spår så tätt att du kan trampolera på den. Då finns det Kommersiell uppdelning, som kommer komplett med en äkta skyskrapa av en melodi som kan återvända till de döda.

För en debut, Slå larm av The Sunshine Underground är fenomenal. Fenomenal men inte helt perfekt. När Sunshine Underground låt deras fokus glida på låtar som Så är det och Någon kommer alltid i vägen, resultatet är en otydlig röra. Men de är små quibbles och kan glömmas omedelbart i ett album som innehåller stunder som de sista få sekunderna av albumet närmare Slå larm, vilket är en äkta spänning att lyssna på.

Om The Sunshine Underground kan dra av ett album med svindlande kvalitet som Slå larm Som en debut förväntar vi oss några gigantiska, genrebrottande saker från The Sunshine Underground i framtiden.

Köp nu Slå larm av Sunshine Underground från Amazon