CD Review: Varsity Drag, för att gråta ut högt

Lemonheads var (är? var?) blodig lysande, så mycket vi vet. Men de tre första Lemonheads-albumen handlade inte bara om Evan Dando crooning som en glömlig surfing-choirboy: det var också Ben Deily att göra med.

Ben Deily buggered bort från The Lemonheads 1989 och, medan Dando gick på hans strävan att ta alla droger i universum, gick Deily ut för att gå med i den hejda världen av reklam. Men nu är han tillbaka, i form av Varsity Drag, med ett punchigt litet album med namnet For Gråter ut högt.

Vissa album är som en svängande liten resa som gör det möjligt för lyssnaren att plocka upp subtila nya komplexa med varje lyssna. Men För att gråta ut högt av Varsity Drag är inte så - inom fyra sekunder från albumöppnaren Skinniga Slipsar, du vet exakt vad du är för. Och det är totalt unapologisk fot på golvet, spännande melodisk power pop-punk från början till slut.

Power pop-punk, det har nästan blivit ett svärord i dessa dagar. Blink 182 göra power pop-punk. Avril Lavigne gör power pop-punk. McFly göra power pop-punk. Och ingen av dem gör det särskilt bra, åtminstone inte jämfört med För att gråta ut högt av Varsity Drag. Ben Deily och hans troupe har skapat nio helt kollisionssäkra låtar som är perfekta för sommar körning, eller sommar som hoppar runt i ditt sovrum som en tonåring. Eller, du vet saker.

Det är bra att se att Ben Deilys energi inte har blivit helt sapped genom att behöva tänka på reklamkampanjer för alla slags shonky produkter och tjänster - För att gråta ut högt innehåller några av de peppiest låtar vi har hört hela året. Titta på mig sätter ut som whippet ner en bobsledspår, Sommartid hoppar och bobbar och harmoniserar runt utan att någonsin avvika från den maniska framdriften som håller på att gå och Sjöstjärna är fylld med vackerare "Ooohs" än borde verkligen vara lagligt.

Om vi skulle välja hål i För att gråta ut högt av Varsity Drag, skulle vi säga att produktionen är lite för spytt och sågspån för vissa smaker; lite extra glans skulle få låtarna till liv ännu mer. Plus det hela kan låta lite daterat ibland; Billy Ruane - en låt om "den bästa klädda berusade jag någonsin träffat" - låter som tematune till bortglömda mitten av nittiotalet BBC2 sitcom Spel på, och du måste ifrågasätta tidligheten hos ett album som innehåller en låt som heter 1999 med linjen "2001 är runt bögen."

Men vi är nitpicking, och efter en lyssnar på För att gråta ut högt av Varsity Drag du kommer att vara frantically pogoing runt för mycket för att ens bry sig.

Köp nu För att gråta ut högt av Varsity Drag på Amazon