Par Retreat - Filmrecension

Par Retreat - Filmrecension
Par Retreat - Filmrecension

Inte riktigt en uppfriskande semester, Par Retreat. I stället förvänta dig den typ av spänning du skulle få på en våt sommardag i Butlins.

Börja bra, Par Retreat ser Vince Vaughn dröm upp en idé om en semesteranläggning för par - som får njuta av den fina maten, det ljusblå vattnet och de orörda sandarna, men först efter att de har slutat delta i de icke-omsättbara terapikurserna. Hilaritet borde följas, och i början ser det ut att göra just det.

Vaughn förenas av sin gamla vän och någon gång Iron Man direktör Jon Favreau i både skådespelande och skriptuppgifter. Överraskande swingers duo lyckas ändra roller från deras debututflykt. Här lyckas Favreau att vara den lösa kvinnliga med tvivelaktiga moral, medan Vince ser på med några skarpa, välplacerade linjer. Du skulle tro att filmen var en övning i att föra detta par tillsammans igen. Det är dock inte - en stödjande gjutning har mer bekanta ansikten.

Syftet med att fylla filmen med dessa fyra uppsättningar par är tydligt för att den ska relateras på en nivå med olika medlemmar av publiken - ett knep som är säkert att arbeta. Jason Bateman är alltid ett välkommet tillägg till alla cast, och här spelar han uppspänd men till synes lycklig make av Kristen Bell ’s Cynthia. Av alla par är de svåraste att acceptera som en riktig parning. Stickande glasögon på en het kvinna gör henne inte en nörd. Cinematisk historia har lärt sig denna lektion vid flera tillfällen, men det här paret är ännu svårare att svälja med tanke på hur gammal de två är - förmodligen föreslog han henne när hon var ett embryo.

När paren går in på orten, visas de först och överraskas av sin skönhet, liksom publiken. Vi britter kanske märker Shaun of the Dead och Spaced alumner Peter Serafinowicz spelar skidorten chef, Sctanley, som insisterar på att hans namn stavas med en "C". En udda roll och inte så nästan lika kul som filmen tycker att den är. När paren njuter av terapin, möter vi terapeuterna (en scen stjäl Michael John Higgins är en stand-out) och även utvägens ägare Marcel, spelad av Jean Reno.

Filmen packar i massor av tecken och, som de först tar del i behandlingssessionerna, roar det - speciellt den obekväma yogafronten med en alltför entusiastisk instruktör. Tecknen börjar snart att inse sanningar om sig själva, och efter att den unga Trudy löper bort till grannön, befinner de sig efter henne.

Trudys exil förekommer i den sista tredjedelen av filmen, den tuffaste delen av någon film att behärska. Innan detta rör det sig i en tillräckligt bra takt med några chuckles här och där för att göra detta till en sympatisk, om inte obekväm komedi. Men aldrig tidigare har vi sett en sådan plötslig kvalitetsminskning.

Alarmklockor börjar ringa efter de alldeles illogiska motiven hos ledarna när de delas upp. Vissa vänder tecken av någon annan anledning än att skapa konflikter och driva tomten i en viss riktning. En scen involverar Dave (Vaughn) har en ansiktsfri på Gitarrhjälte med Sctanley - en scen som är otrevlig mellan två vuxna till att börja med, men blir snart den mest spektakulärt dåligt redigerade sekvensen i en stor film från det 21: a århundradet.

Sedan löser de alla sina problem i mitten av allt att dricka och dansa när de når "partyn ön". Det blir en repulsiv bildskärm av en filmstängning, en gjorde mer offensiv av det plötsliga utseendet på ShaneS (Faizon Kärlek) ex-fru. Filmen låter sedan att allt detta var en del av terapin och att den oändligt kloka Marcel visste vad som hände och vad alla skulle göra, och ger dem otroligt alla trädjur för att representera deras ande.

Nu är filmen insvept i ett fint paket och som krediteringsrollen får vi behandlas på snaps av stjärnorna, åka skidor, simma med delfiner och njuta av solen, havet och sanden. Det blir snart tydligt att någon idiotstudio verkställande direktör har betalat en massa skådespelare för att gå på en längre semester.