Dead Snow - DVD Review

Dead Snow - DVD Review
Dead Snow - DVD Review

En idyllisk träkabin, omgiven av snö i norska bergen? låter som det perfekta vykortet.

Lägg till det en grupp av försvinnande, nyligen uppståndna nazi-zombier, som river studenterna? lemmar av, målar det stora landskapet en härligt oroande röd och du har Död snö.

Den här ambitiösa norska filmen från nykomling Tommy Wirkola tar en grupp medicinska studenter och ger dem sin påskferie från helvetet. Avskild, kall och omgiven av blodtörstiga nazistiska zombier, det är kamp eller bett! Kasta inte bort någonting, det kastar istället allt på skärmen (skämt, referenser, skräck, huvuden etc) och gör det för en av de mest överraskande roliga skräckfilmerna ganska länge.

Regissören Wirkola är ett barn på 70-talet och 80-talet som sätter på att göra en skräckfilm skuren av samma tyg som Ondskefull död och Hjärndöd och även öppet hänvisar till dessa klassiker inom Död snö. Vad Wirkola (och författare / skådespelare Stig Frode Henriksen) gör det så att det står upp med nazistiska zombier.

Inte ett originalkoncept, dataspel har nyligen utnyttjat premissens dubbla bastard-härlighet och även schlock-biografen från 70-talet och 80-talet presenterade dem. Den här filmen lyckas stryka dem i en film som verkligen uppslukas i den rena lunacyen som borde omge en så stor skurk - och fira den lunacy de gör. Mängden uppfinningsfullt våld, gore och skratt som genereras av denna ras av snabba moaners är tillräckligt för att någon skräckfläkt känner sig välkommen.

När karaktärerna äntligen har den klimatiska uppvisningen med odödens patrull, blir det glittrande, oförskämd, gory härlighet och kunde inte vara roligare.

Medan filmen bevisar gott om humor och handling är det till nackdel för karaktärsutveckling. Självklart behöver vi en hel del engångsorgan, men filmen har några för många, vilket gör för en del mycket endimensionell karaktärisering. Medan Raimi visste att sätta Aska centrera scenen i Ondskefull död från det ofta är det aldrig klart vem vi ska följa i detta till den tredje lagen när Martin (Vegar Hoer) steg upp.

Medan vansinne att hacka zombierna i stycken är ren glädje, släpper filmen ibland tonen och tar tid att reflektera över vissa karaktärsfall. Det ger obekväm visning, som om någon satt dig ner efter en viss demonisk rampage på Grand Theft Auto och förklarade verkligheten av dina handlingar.

Dessa är mindre niggles; Wirkola har satt upp för att skapa en skräckfilm som är kul, något slayed från genren ett tag. Han lyckas för det mesta, ibland till och med injicera filmen med känsla och originalitet som gör honom till en regissör att titta på. Död snö är ett nöje till några av de mest uppfinningsrika skräckfilmerna och en film som stolt kan säga att för alla sina fel är en underhållande och överdådig filmskola i hur skräckfilmer ska göras.