Festival Review - Trådlös 2011

Festival Review - Trådlös 2011
Festival Review - Trådlös 2011

Hyde Park är en rolig gammal plats, vad med det verkar ha två festivaler som delar samma fält. Och när vi gick in, fanns en pop-händelse i Radio 1-stil på gång. Ke $ ha var på scenen. Hon är djupt irriterande. Behöver vi verkligen motivera detta med allvarlig journalistisk observation? Tja, enligt hennes wikipedia sida citerar hon Banksy som ett inflytande. Vilken typ av namn-släppande wank-sackmusiker citerar en graffitiartist som påverkan *?

Det är självklart att hennes prestation lyckas lyckas med att återspegla detta begrepps pretentiösitet. Hon sätter på en show, och gör mer av en ansträngning än tusen Snö patrulls men efter att ha sett henne, skulle även Nelson Mandela behöva mörda en främling för att släppa lite ånga.

Retro electro ** - pop duo Chromeo är en charmig handling på skivan, och på scenen överträffar något av den karisma men den invecklade produktionen som skiljer sitt ljud förloras i fältet idag. Deras album tar 1980-talet om åttiotalet faktiskt hade varit bra? vibe det Les Rythmes Digitales pionjärer och lägger till en sprinkling av synth-funk ovanpå den. Band kan sjunka eller simma utomhus, och även låtar som Fancy Footwork och Bonafide Lovin?, den kanadensiska duon misslyckas med att göra sig själv rättvisa.

Den andra festivalen? Här var en catering till den mer kräsna dansfläkten. Dålig gammal strider. Även om älskad av chin-strokers och journalister och främjar ett andra album som redan har fått sig en bekväm plats som väntar på "bästa 2011"? listor, idag var ett genuint tillfälle att stjäla några nya fans. Tyvärr tog tekniken skölden på sin artrock som gjorde electronica shenanigans och talare blåste under öppningssången.

Detta följdes av en häftig fiddling av en armé av utmanade ingenjörer. Trummaren John Stanier fyllde tystnaden med trummolsolor tills de lyckades börja spela igen, men klart var inte allt fixat ordentligt som den senaste singeln Glass lät rörigt och muddled snarare än höjdpunkten det borde ha varit. Två mer dåligljudande låtar och de gick bort med långa ansikten och ber om ursäkt till publiken.

Om han hade velat det var världen en gång Aphex Twin? s för att ta. Till hans konstnärliga kredit är han den levande utföringsformen av "making songs" för sig själv och om någon annan gillar det, det är en bonus? mantra som kull intervjuar med mindre musiker. Bortsett från att spela Windowlicker, han hämtar fortfarande sin kärlek till syrabrott och tempoförändringar som utmanar dina dansfötter.

Kemiska bröder Dela inte Aphexs kärlek till esoterica, de vill att du ska dansa, och de vet fortfarande exakt vad du vill dansa till. De är en av de bästa singlarna de senaste tjugo åren, så en festivalrubrikplats är deras naturliga miljö.

De har också den underbara fördelen över rockband genom att de kan röra sig med sina låtar och så länge den nya versionen helt enkelt har kärnan i originalet, kommer din kropp att reagera på samma sätt. Kan du föreställa dig hur frustrerande det skulle vara för ett rockband att hålla kor A i låt B medan du spelar en gitarrsolo från sång C? Det skulle vara som världens mest irriterande mash-up. En stor elektronisk handling kan dra nytta av denna befrielse. Det finns en anledning till varför Daft Punk Levande album är en viktig del av deras katalog.

Med förra året? S Ytterligare, Tom och Ed gjorde sitt bästa album sedan 1996? S Gräva din egen hål för att de slutade försöka kryssa alla genreboxarna och bara fortsatte med vad de var bäst på? och det är det - de verkar veta exakt vad de gör just nu. Att göra album på så sätt, göra filmljudspår och fortfarande headlining festivaler efter 20 år, det måste vara bra att vara en kemisk broder för tillfället.

* = bortsett från old-school hip hop artister som är,

** = erektro, någon? OK, kanske inte.