Filmrecension: Solsken

Filmrecension: Solsken
Filmrecension: Solsken

En amerikansk kritiker anmärkte en gång på David Lynchs Försvunnen motorväg: "För de första 15 minuterna är det den bästa filmen någonsin gjord. Varför titta på resten?"

På ett sätt kan detta tillämpas på Solsken - den nya high-concept science fictionfilmen där Cillian Murphys team av otrygga astronauter utspelade sig på ett uppdrag att regera solen och rädda vårt "döende planet". Inte att det här rankas som en av de största filmprestationerna någonsin - helvete, det är inte ens regissör Danny Boylebästa film - men Solsken lider av en av de mest oproportionerligt dåliga tredje handlingarna i det senaste filmminnet. Vi kommer inte att räkna ut några spoilers här … men det är en bestämd Event Horizon känna till saker när krediterna rullar.

Det är synd, för det finns verkligen mycket att njuta av på vägen: den sammanslagna gjutningen gör ett bra jobb att krossa sina kabinbundna karaktärer, och det finns en äkta atmosfär av beteende för att hålla saker tippande snyggt. Det är bara att du kanske känner - mycket som Hecklerspray gjorde - att du kunde ha skriven ut din egen avslutning över frukost och fortfarande kommer upp med en mer tillfredsställande slutsats.

Griper åt sidan, men det är svårt att förneka - även om det blir så småningom Jag vet vad du gjorde förra sommaren - att detta är en något mer distinkt arbetsdel än liknande räddningstjänare Kärnan och det beklagliga harmageddon.

Till en början, Solsken Ser fantastisk ut. Produktionsdesignen är oöverträffad och den gritty Ridley Scott-liknande estetik ger oss en bra motpost till det mer våta priset som finns i genren.

Mest imponerande av allt är dock showens stjärna: Solen själv. Nästan en karaktär i sig dominerar vår närmaste stjärna allt, en konstant påminnelse för besättningsmedlemmarna (och publiken) om hur bräcklig och obetydlig vår art är i det bredare systemet. När objekt - och ibland människor - drifter bakom den jätte solskölden, förångas de omedelbart. Detta är oförlåtligt territorium, och Boyle gör ett sterilt jobb för att skapa intrycket att vi helt enkelt är inte tänkt att vara där ute. För ett tag åtminstone är varje ram bränd genom fruktan och vördnad; tanken att detta handlar om så farligt som hjältemoder kan få.

Allt verkar så lovande, fånga den rätta balansen mellan popcorn blockbuster och lite mer cerebral underhållning. Gjutet används väl - det lysande Rose Byrne i synnerhet föremål för ett stort antal doe-eyed närbilder - och set-pieces är välstrukturerad och noggrant genomtänkt. Det ser ut som om det kan gå någonstans speciellt.

Sedan? Det verkar nästan som om de inte kunde vara störda. Gud vet vilken författare Alex Garlands deadline var som, men de sista 20 minuterna av manuset kunde lika väl ha varit orden "Kommer det göra?" upprepas om och om igen. Det märkliga är att berättelsen hänger ihop bara tillräckligt bra för att det verkar som att slutet inte var en katastrof eller en misshandel … att den här förvirrande nedgången i filmens kvalitet såg ut så mycket som exakt som beslutsfattarna menade. Se även: tidigare Boyle samarbete 28 dagar senare.

Fortfarande. Förse dig inte fel - det här är ungefär hundra gånger bättre än alla andra nonsens som förorenar dina skärmar på multiplexet, och det kräver verkligen att du ska se om du bara ska stänga av din hjärna och låt atmosfären i filmen flöda över du. Till skillnad från utökade videoprogram cut-scene 300, det här är en film som kommer att vara med dig en hel del längre än fyra sekunder efter att du har lämnat foajén. Det kan bara vara mer frustrerande än beundran.

Solsken öppnar i Storbritannien den 5 april.

Officiell Solsken Webbplats