Spelrecension: Super Mario Galaxy, Wii

Spelrecension: Super Mario Galaxy, Wii
Spelrecension: Super Mario Galaxy, Wii

Vissa saker i livet är säkra, Terminator kommer att vara tillbaka, Käkar 19 kommer att vara ute 2015, och att med varje ny Nintendo-konsol kommer det att finnas en ny Super Mario spel.

Berättelsen börjar med Mario att gå till en kometfestival och besöka prinsessan i svampkungariket som är en visuellt vacker start för spelet och låter dig ta tag i de nya kontrollerna för spelet precis som Bowser swoops ner för att ta tag i prinsessan och sluta med henne. Strax bort kan du se att detta spel sticker ut med bländande bilder och grafik.

I rymden kan ingen höra dig skrika - för glädje, för en gång där tar spelet verkligen av sig och sätter sig ifrån allt annat ute där just nu. Från den första planet som du landar på sin sinneböjande fysik sätter en helt annan snurr på plattformsspelgenren. Det är väldigt roligt att försöka utarbeta hur man löser pussel med oförutsägbarheten i tyngdkraften bakom dig. Att bara undersöka vilken effekt olika åtgärder kommer att ge, ger hela spelet ett fräscht och oupptäckt element som du inte får med många plattformsspel dessa dagar som tycks återgå till gammal mark.

Faktum är att de fina spel och snygga visuella stöder påståenden att detta är den andliga uppföljaren till Super Mario 64, och ignorerar det undervärderade men fortfarande nedslående Super Mario Sunshine som kom ut på Nintendo Gamecube. Varje ny värld du lägger på är strålande utformad och låter dig gissa var varje startkudde tar dig. Det känns aldrig som om du träder över gammal mark antingen med olika stjärnor prickade runt varje galax; du utforskar olika områden i dessa enorma världar för varje stjärnuppdrag du åtar dig. Världarna förändras också från standard Mario Level design - gräs och isvärldar är tillbaka! - till det förvånansvärt konstiga - det visuella festet som är Battlerock Galaxy.

Det är svårt att fel grafiken, de är vackra, vilket är överraskande för Wii, tittade ner på många när de ställdes mot de grafiska egenskaperna hos Xbox 360 och PS3. Vattenreflektionerna, belysningen och partikeleffekterna är överlägset bäst på systemet och ihop med den fantastiska gameplayen som gör att du bara vill spela lite längre, det är det bästa köpet du kan göra för Wii just nu.

Med 120 stjärnor att samla, bara 60 för att slutföra spelet men det är en ganska lätt uppgift - det tog två dagar för oss - men samlar resten av 120-ups svårigheten avsevärt, du spelar genom spelet för en medan innan du når det ultimata målet. En av de få klagomålen är dock att cheferna är skratta i svårigheter, men det förringar inte den rena njutningen du har från att spela spelet. Alla miljöer har tydligt haft mycket kärlek, tanke och omsorg i dem för att göra spelet lika minnesvärt som det är. Även nostalgielementen för Nintendo-fansen kör hela spelet, med ett krackat orkestrerat ljudspår av klassiska Mario-teman och återkomsten av några av Svampkungarikets mest älskade figurer, det känns som om du verkligen är hemma med det här spelet.

Vi rekommenderar starkt att du köper den senaste avbetalningen i Mario-franchisen; det är det bästa spelet på systemet och en av Marios bästa äventyr än. Gameplay-elementen är bekanta för alla som har plockat upp ett Mario-äventyr innan och alla nya power ups och älskvärda miljöer gör detta till ett fantastiskt spel från början till slut. Den plukkiga rörmokaren har gjort det igen, det verkar och vi kan inte vänta med att se vad han har för oss till nästa.

[berättelse av David Scarborough]