Gig Review: Dum Dum Girls & Mazes, Manchester Deaf Institute

Gigs är tråkiga är de inte? Mellan åldrarna med ryggsäckar kastar man sina armar runt och sjunger alla ord till b-sidorna planterade i en mängder av oförskämda tonåringar som inte är säkra på huruvida de ska se ut som oförskämda tonåringar eller verkligen släppa loss och kasta bollen och gå nötter.

Sådan är världen vi befinner oss i där alla är alltför jaded för att ha en riktigt bra tid före band som inte är säkra på om de ska vara avskedade eller agera som om de är din bästa vän på Twitter.

Barmhärtigt gick det mesta av det ut ur fönstret igår kväll när Mazes och Sub Pops Dum Dum Girls gick till scenen i Manchester igår kväll, vilket var något överraskande en av de roligaste spelningarna 2011.

Det första bandet på scenen var Mjölkmaid vem var briljant usel. Bandet klättrade till backbeat med all verve och panache av en berusad clutching på en matta så att de inte faller av jordens yta. Deras sånger var imponerande dumma, cooing linjer som "hon var en amerikansk tjej!" Och "jag vet inte vad som gick fel" som om de var de första människorna som ropade den slarviga kärlekssången.

Och medan allt här kan verka som en cuss, så är det verkligen inte. Om det här bandet någonsin blir bra på vad de gör och verkligen slutar spela ettfinger, så kommer de helt och hållet att förlora den briljanta charmen hos ett garageband som visar sin amatöriska entusiasm för att göra en underbart patetisk racket.

Mjölk Maid böjde sig och gjorde plats för Mazes vem har en ny LP ut som orsakar något av rörelse för dem som äger öron och en känsla av goda tider.

Bandet verkar ha gift sig med något mellan Lindsay Buckinghams "Holiday Road", The Undertones vid deras mest pop och slacker agit-noise från Sonic Youth. Spår som "Cenataph", "Surf &Turf" och "Bowie Knives" avlägsnade ett skikt av hud från inuti örat, medan man på något sätt lyckades behålla en catchier än cowpox märke av klassisk pop. Medan det amerikanska inflytandet är klart, tar den brittiska på sig att det nästan har funnits en ny genre av Bedsit Glam. Precis vad läkaren beställde.

Det gängiga fyrstycket sluttande bort från scenen, tacksam och varmt mottagen (lämnar några att muta "det här känns som en av de spelningar där du kan säga" jag var där "när de blir riktigt kända") för att bana vägen för uppriktigt förvånande Dum Dum Girls.

Dum Dums tog till det knappt upplysta scenen, helt klädd i svart med anmärkningsvärt utmärkt val i sladd. Och medan de flesta manliga kritiker finner det omöjligt att kommentera en all-girl-grupp utan att döma sig om deras utseende, den här gången är vi … oh, vem skojar vi? Dessa damer av de döda var smokin 'heta! Allvarligt. I likhet med dödstopparna kanaliserades de av Vampiras läghetskamp och Catwomanens lustfulla lust och lämnade hela publiken på grund av att bli driblande kryp, som redan prepped till penna störande kärleksbrev i sitt eget blod.

Alldeles stod Dum Dums bara där, monolit fortfarande, angrepp på rummet med ett äktenskap med reverb och fuzz. Föreställ dig det självklara ljudet av Jesus och Maria Kedjan omsorgsfullt in i den tuffa, snabba snot-garaget i The Cramps och du är någonstans nära den häpnadsväckande racketen tjänade upp och volleyed mot en folkmassa som snabbt blev den värsta typen av perverts du kommer någonsin att se.

Och bland alla dessa rekorduppsamlare prickar godkända saker hittar du den rika harmoniska popen i Shangri-Las och C86 indien.

Bakom de ogenomträngliga glansarna kan The Dum Dum Girls bara vara den bästa popgruppen i universum, om pop gick på en vägresa i nattens död med en bagage full av mascara och opiater.

Och här slutar det senaste, patetiska kärleksbrevet till The Dum Dum Girls.