Gig Review: Soul Rebels Brass Band @ Band på väggen, Manchester

Soul Rebels Brass Band har en historia. Och jävla, de vita medelklasserna som kommer att fawning över detta parti som de gör sin väg runt om i Europa, älskar en historia om triumf över motgång. Liksom blues sångarna som gick blinda och förlorade alla sina fingrar, bara för att växa fler fingrar, som de också förlorade, som gjorde fantastiska dammsugare talar av elände, har SRBB extrem obehag och tragedi som stöder dem.

I grund och botten är allt du behöver veta att de är från New Orleans och stansades rakt i magen av The Flood, lämnat att vissla av en långsam reagerande regering och använder musik för att dra dem ut ur en slags funk och raka in i en annan.

Men att fokusera på detta gör inte egentligen Soul Rebels rättvisa. Det spelar ingen roll om en kille om dessa killar bara råkade vara ute ur staden medan elände knackade på dörren, för när de slår upp sin uppfriskande blandning av N'Orleans jazz, Lee Dorsey-funk och skamlös entusiasm för en bra tid, Vrid inte dina händer och tänka på svåra tider.

Självklart är det ganska trevligt att sopa fallet ur orkanen Katrina bort som det aldrig hände, men det verkar ganska löjligt att fokusera på det när musiken gör det här otroligt bra bandet, står upp i sig själv.

Så vad är affären?

Tja, föreställ dig ett av de stora New Orleans marchband. Har du sett de på TVen rätt? Kanske har du turen att ha sett en i köttet. Faktum är att en av de finaste sevärdheterna i det kända universum är New Orleans jazz i fullflöde. New Orleans är föregångare till modern musik och uppfann ganska mycket den förmågan att vara snygg som en gnagare-rumpa-men-fortfarande-lös-som-helvete sak som gör din höftdropp och fingret snäppt.

Om det inte var för musiken i "den nordligste karibiska staden", skulle vi alla vara stilla rörlösa och nicka på violinsolon. Blecch.

Så var passar Soul Rebels Brass Band i allt detta? Nåväl, de har tydligt lärt sig allt som finns att veta om denna funky-ass trad. jazz … men barmhärtigt har de bestämt sig för att uppdatera det och tolka det snarare än att bara göra en facsimilie av en musik som, i rättvisa, inte når våra stränder nästan nog.

Genom att ta enorma plattor av allt som är bra om New Orleans musik - det slår av mässing som pekar dig till baksidan av arenan, tillsammans med en funk som gör att du kämpar tidvattnet och tillbaka till scenen för att dansa som en goon - själen Rebellerna gifter sig med deras hornavsnitt med old-school rap, fräcka omslag-versioner (vad sägs om en tops-off party mash-up av Eurythmics 'Sweet Dreams' och Rockwells 'Något som tittar på mig' för en närmare?) Som skulle göra rötterna dö med avund

Eftersom det är det jordiska spåret som de har, är det bara så oemotståndligt. De kanaliserar inte bara musik för hundra år sedan, men The Meters och Dr Johns spök sitter i sätet, med nöjen till Doug E. Fresh och Grandmaster Flash och de stora hornbrott som används av Eric B & Rakim.

Men lika bra som dessa små knutar till popkultur ligger de riktiga pengar i det ursprungliga materialet. Standout-spåret från deras uppsättning, från deras kommande LP (den 13 september som gruppen gillade att holler upprepade gånger), potentiellt kallade "I Made It", såg den skevde funk RnB av Dudley Perkins och hookiness av 70-talet Stevie när han inte var Det rider inte om att göra obetydliga ballader.

Och som alla goda jazzar, var det inte en övning i nödling bort på instrument, fast besluten att visa upp hur många anteckningar du kan klämma in i en halv sekund (det sagt, dessa killar kan verkligen knulla), snarare det handlade om att ge publiken en stor, vänlig klump över hakan med de stora mässingsstubbarna innan de bryter dig ner i ett gibberande vrak … och innan du vet det, har de hela rummet som hänger i en dansrutin, glider över golvet, vänster till höger.

Lokalen själv - en av de coolaste platserna i landet just nu - gick från en hållning av "fortsätt, imponera på oss då", att vrida med svett och dansande kroppar … det verkar som om de skulle hoppa i axlarna Soul Rebels kan nästan ta över världen, spränga människor utanför kontoret från sousaphone, så att alla andra ska marschera och ha en absolut boll.

Om du kan föreställa dig vilken inverkan Ozomatli hade på folkmassor, dubbelklart, kvadrera den och du är i ballparken av hur mycket roligt SRBB ska se. Och de kommer att vara i London och Skottland för nästa vecka (se datum här) och du rekommenderas starkt att se dem eftersom de i grund och botten kommer att riva huvudet och göra din torso rubbande på marken.

Det finns inget bättre band på kretsen just nu. Du har blivit varnad.