Michael Jackson's This Is It - Blu-ray recension

Så Michael Jackson-cirkusshowet rasar fortfarande efter sin död, med att hans kropp blir utrullad för morbid nyfikenhet för att vara nöjd och för alla att döma vad hans slutspel skulle ha varit, i form av Michael Jackson? S Detta är det.

Självklart, för alla de fans som idoliserar vid fötterna till en man som var så bakom tiderna som han hade vita strumpor med svarta byxor, kommer någon granskning om ämnet att vara oöverträffad. För dem kan det inte vara något fel hos en man vars haka liknar en granitbänkskiva.

Problemet med detta är inte så mycket Michael Jackson; det är det Detta är det trundlar på? ungefär som sin stjärna? vid halv hastighet. Alla hans betydande siffror finns där? Smooth Criminal, Thriller, Earth Song ? men alla tillsammans med Michael sjunga och dansa som en hyllningsakt.

Han bara repeterade, och det är mycket av filmens problem? det är bara en repetition. Vi spelar igenom de flesta låtarna från uppsättningen, med tillfälliga raster för att höra Michael prata med människor i några minuter och då är vi tillbaka till ett annat nummer. Det är som en konsert DVD, om publiken inte kom upp på konserten, störde ingen att klä sig och ingen kan verkligen arsed för att vara där.

Några av hans entusiasm och energi är imponerande för en man på 50 och det är inte det häpnadsväckande porträttet av en lurande figur som kryper runt scenen som många förväntade sig. I stället kräver han mer energi än de flesta i sin ålder. Faktum är att filmen gör det bra att göra en man som media utgjorde för att vara en utomjordisk livsform till någon som vaguellt utgör en människa.

Det här är ett annat fel på filmen och en av det var förväntat, eftersom ingen verkligen vill sparka en man som redan var 6 ft ner? den extrema nivån av sycophantic ass-sucking.

Ändå är det främst en fest på en show som kunde ha varit och som ett dokument av det, fungerar det i MJs tjänst, som klarar av att visa honom som någon som fortfarande har dragningarna. Huvudproblemet är också den plodding-takt som blir repetitiv och lumbering. Det är ursprungligen en intressant och underhållande inblick i O2-showens bakom kulisserna, men körs på nästan två timmar, det är mer än överdriven.

Detta är det är en av de mest överlägsna och omfattande specialfunktionerna vi har sett på en skiva. Tyvärr, som alla specialfunktioner, fungerar det bättre som ett ackompanjemang till en huvudfunktion än på egen hand. Michael Jackson s swansong är inte så mycket ett testament till mannen, men bara en repetitionsföljd som inte är särskilt intressant när man väl överväger att - förutom sitt ansikte - var han inte ett komplett freak i naturen.

Spray betyg: 2/5