Moon - Blu-ray recension

Moon - Blu-ray recension
Moon - Blu-ray recension

Varning: Häfta dig själv för en illamående bildskärm av filmisk tillgivenhet.

Så långt som filmer baserade på mångrupper går Måne är där uppe med de bästa av dem. Med bara en man och en dator uttryckt av Kevin Spacey, det här är en film som blåser dammet bort från sci-fi-genren.

Det här är en film som inte bara tjänar hyllning till den som Blade Runner och 2001: En rymdodyssey men blir också förväntningar och markerar sig som en visionär utforskning om vad det innebär att vara mänsklig.

Det hjälper inte på något litet sätt Sam Rockwell, här spelar den passande namnet Sam. Filmen litar helt på sin prestation och om du är bekant med Rockwell så kommer det inte överraskande att hans gåtfulla skärm närvaro gör Måne inte bara absorberande utan också helt trovärdig. Följer agorafobi, dödlighet och paranoia, Rockwell sviker aldrig i sitt skildring och sementerar sig vidare som en av de bästa? Åh, känner jag honom igen från något? skådespelare där ute.

Vad som hjälper filmen är dess rena fasthållning att vara något som gränsar till vanliga. En gång Zowie Bowie (Davids son) Duncan Jones riktar filmen med omsorg och passion. Att inte förlita sig på datorgenererade effekter - något som har blivit en förutsättning för modern sci-fi - och istället använder praktiska metoder för att skapa en miljö som inte bara ser häftigt ut (och inte bara i skarp hög definition) utan också lägger till ett lager av äkthet ofta saknas i dagens biograf.

Denna metod hjälper dig också att känna dig kopplad till miljön och bidra till att lägga till bildens störande natur. När Sam faller djupare in i mysteriet kring en olycka, är vi aldrig säkra på vad som är verkligt och vad som inte är. Kan vi verkligen tro en berättare som verkar vara både psykiskt och fysiskt försämrad inför våra ögon? Filmen gör dig ständigt ifrågasatt vad som händer och lämnar publiken ständigt i mörkret? ett modigt beslut i en otålig ålder.

När pusselbitarna faller på plats blir det tydligt att varje vridning och vändning är smart utformad och berättelsen bildar sig för att skapa något verkligt minnesvärt. Det kan jämföras med liknande Blade Runner men så långt som invecklad berättande berättar den på samma sätt som de senaste riktlinjerna som Christopher Nolan? S Minne och Richard Kelly? S Donnie darko.

I likhet med det ovan nämnda tar genren nya nivåer, ofta genom att göra idéerna stora och berättandet enkelt - något som Hollywood verkar ha glömt att göra.

Blu-ray-utgåvan dyker djupare in i processen, med kommentarer med Duncan Jones, Q & A-sessioner och bakom scenuppsättningen. Det enda som det saknar är stor ingång från Rockwell. Ändå kan du inte fråga mycket mer än ett HD-paket som gör en visionär film verkligen visuellt spektakulär.

Hecklerspray betyg: 4/5

Nu förlåt oss för vår paus i vanligt Hecklerspray cynicism så nu njut av en återgång till vår normala programmering?