Filmrecension: Hur man förlorar vänner och alienerar människor

Under åren har biografen givit oss massor av bumbling idioter på storskärmen men det är förmodligen ingen som är lika gynnsam som de som spelas av Simon Pegg.

Återkommer denna vecka i Hur man förlorar vänner och alienerar människor, Pegg, högt på sin popularitet, spelar den pretentiösa tit Sidney Young vem lyckas få jobb på en prestigefylld tidning i New York. Det är som Djävulen bär Prada men med transvestiter!

Med en ny generation av stora komedier är denna ansträngning inte besviken vare sig konsekvent hilarisk eller har något nytt att säga. Pegg är en likbar bly men presenterar karaktären som en mer av en kärleksfull idiot som aldrig verkligen irriterar, även de inom filmen. Hans karaktärs charm berättar dig omedelbart till en ljushjärtad förutsägbar hyllning, men även om det är underhållande på egen väg, är det också något lättnedslag.

Under det hela är en vanlig romantisk komedi med storhetskvällar, som passar historien. Sidney går in i sitt nya jobb som gör misstag efter misstag när han försöker gå mot kornet och locka uppmärksamheten hos sin nya chef Clayton Harding (Jeff Bridges) och även den nya Hollywood-stjärnan Sophie Maes (Megan Fox). Under tiden lyckas han bli vän med sin medarbetare Alison (Kirsten Dunst) och gå på fel sida av en av hans överlägsna Maddox (Danny Huston).

Filmen fungerar bra när den ser ner i mediavärlden, som buzzar runt showbiz och suger upp till ny "talang" men misslyckas med att hålla fokus på det tillräckligt länge för att få fart och stort skratt. Som vanligt är modellerna representerade som airheads och unga regissörer är pretentiösa recluse typer - detta stoppar inte filmmjölken något skrattar från den gamla koen.

Rubriken på denna sida är Bridges 'Clayton som kör bort med några av de bästa filmerna i filmerna. Han representerar Sidneys möjliga framtid och när Bridges delar skärmen med Pegg ger det vissa scener och det är synd att det inte finns fler av honom.

Kredit till filmen skänker skådespelarna alla bra uppträdanden och förvånansvärt Kirsten Dunst, som var en skurkaktig kidnappning på fel sida av irriterande, lyckas komma över söt och charmig som Sidneys kärleksintresse. Några av karaktärerna ligger på fel sida av cliché (Dunst är den enda som kan se Sidney för vem han verkligen är. Asshole pojkvän alert!), Men det här är små niggles.

Skrattet varierar från dina vanliga fysiska pratfalls för att fiska ut ur vattenscenarier och även några mer rasande scener. När filmen vänder sig till vittig skämten, är det dock där filmen sticker ut - om den inte syftade till en så bred publik, skulle filmen ha potential att bli en bra komedi. Den senare halvan av filmen blir mer allvarlig med sin uppmärksamhet på Sidney motvilligt överensstämmer och komprometterar sina värderingar, vilket i sin tur gör en överenskommelse med djävulen i form av Gillian AndersonSin förhöjda hög med bröst så att han kan få chansen med sexuella vapnet Megan Fox.

Sakerna slutar bättre än man kan föreställa sig, men utan den sanna biten av något budskap mot branschen, är vissa karaktärers motivation för sina handlingar vaga. Filmen syftar till att ge någonting till alla och även om det verkligen inte är den roligaste filmen i år, lyckas den vara en söt historia som återigen sätter Pegg ut som en av de roligaste skådespelarna runt idag. En skarpare, edgier berättelse kan begravas under men det är fortfarande en fluffig trevlig kväll vid multiplexen.

[Story by David Scarborough]