FILMÖVERSIKT: Juno

FILMÖVERSIKT: Juno
FILMÖVERSIKT: Juno

Juno visar oss att även smarta tonårsflickor blir knockade upp; det är inte bara för tramp och mellan drottningar. Men den här tjejen är ingen Jamie Lynn Spears.

Juno är en söt äcklig historia om en klok sprickande sexton årig tjej som får sig impregnerad av en pojke som hon tycker om. Lyckligtvis Juno är ingen förebild för 13-åringar världen över.

Juno (Ellen Page) är en smart och snabb witted tonåring, som efter att ha chicken av en abort bestämmer sig för att ge barnet upp till adoption. Att ha hittat de perfekta föräldrarna i form av Jennifer Garner och Jason Bateman, Juno tar på sig uppgiften att vara gravid skolflicka och varningshistoria. Från och med då har vi en söt film om en tjej som upptäcker att hon verkligen inte är så smart som hon tycker att hon är.

Penned av just-as-quirky namngiven Diablo Cody och regisserad av Jason Reitman (Tack för att du röker). Det har kallats Apatow For Girls, för det mesta är det för tjejer som gillar Apatow men finner bristen på snabba kvinnliga karaktärer obehagliga. De kvicktiga linjerna hör till största delen till tjejerna, med titulär huvudperson som sprutar bäst av dem.

Reitmans underdimensionella visuella och livlig färganvändning möjliggör den perfekta bakgrunden till Junos cynism. Han ger dialogutrymmet att sälja sig och extraherar ett genuint roligt och berörande prestanda från sina skådespelare. På den negativa sidan var tecknade öppningssekvensen inställd på strummy indie pop alldeles för lång och det är inte bra att börja spela en film som otrevligt i din plats.

Ellen Page är uttråkad monoton rivaler Daria men hon kan skildra karaktärens svängande känna allt sarkasm med sårbarheten hos en 16-årig tjej som hanterar problem "långt bortom hennes mognadsnivå". Skådespelarna här klarar av att kväva den smarta dialogen och låta någon mänsklighet till sina karaktärer. Jennifer Garners upptätade yuppie mor-till-vara är på punkter hjärtat och Jason Bateman omogna manchild lyckas vara likbar trots hans brister. Det finns också några fantastiska framträdanden av Junos föräldrar Allison Janney och JK Simmons, förbättra några av filmens mest dramatiska och hilariska stunder.

Medan på punkter känns det lite överskrivet, Juno klarar av att hantera oplanerad tonårsgraviditet på ett komiskt, men ändå väldigt sätt och hanterar den kommande åldersresan Juno med förvånande mognad.

Du kommer att skratta, utan tvekan om det. Du kommer förmodligen irriterande att citera linjerna (om du är den typen av person). Du kommer definitivt att bli underhållen, så gå och se det. Det är ute den 8 februari.

[berättelse av Karissa Hamilton]