Filmrecension: The Dark Knight

Filmrecension: The Dark Knight
Filmrecension: The Dark Knight

Förmodligen den mest förväntat film sedan tiden började, The Dark Knight Kommer äntligen till biografer i veckan efter det som verkar som en oändlig väntan.

Naturligtvis har utmärkelserna ropats från hustaken och det ger oss ett stort nöje att gå i linje bakom otaliga andra och ge beröm för vad som säkert kommer att bli en klassisk film av vår tid.

Filmen, som du borde vara medveten om nu, är en uppföljare till Batman börjar som omstartade Bat-franchisen i en värld rotad i verkligheten. The Dark Knight fortsätter inte bara temat men expanderar det till något helt nytt och nitande.

Utan att ge för mycket bort, berättar historien om nya distriktsadvokat Harvey Dent (Aaron Eckhart) och hans kampanj för att befria Gothams gator av brottslingar och bilda en allians med Lieutenant Gordan (Gary Oldman) och Läderlappen (Christian Bale), samtidigt som den passar i vissa Rachel Dawes älska (Maggie Gylenhaal ersätter Katie Holmes). Samtidigt och utan tvekan är den mest spännande utsikten ökningen av Joker (Heath Ledger), slående rädsla i medborgarnas hjärtan och visar sig vara mer än en match för Batman.

Inte en gång under The Dark Knight känns det som en superhjältefilm. Det tar sig helt seriöst, som med karaktärer klädda som fladdermöss och clowner, är ingen lätt feat. Mycket beröm bör placeras på regissör och manusförfattare Christopher NolanAxlar för att klara av att tillverka en så intens och invecklad biograf.

The Dark Knight spelar ut som en thriller, ständigt chockerande och vridning med en central skurk som dödar utan ånger, sätter Batman på provet och ifrågasätter hans moral. Anarki är verkligen i luften i den här filmen.

Den höga beröm som den sena Heath Ledger fick för rollen var välförtjänt - det är verkligen en helt fängslande prestation som gör The Joker så glädje att titta på. En karaktär så djupt vridet som du känner dig nästan skyldig att njuta av att dela med sig av sin skevda vision av världen. Ledger lyckas vända allt karaktären gör i en öppning i hans sinne, oavsett om det är ett lick på hans ärr, en hoppa i sitt steg eller en blick i hans öga.

Trots att du kanske glömmer, är det förstås ett ensembletrama och ingen av de rika spelarna av fantastiska skådespelare besviken. Varje prestation, oavsett om det är från Morgan Freeman eller Gary Oldman, investerar helt i rollen. Batman och Bruce Wayne är inte glömda i mixen heller, båda spelas briljant av Bale, som gör en verkligt konfliktfri hjälte som du aldrig är säker på vilken sida av masken han verkligen är glad på.

Eckhart spelar Dent måste också berömas, vara den vita riddaren i en mörk stad som inte kan motiveras med, han behöver ingen mask för att försöka rädda världen. Eckharts ädla och allvarliga ta gör allt som karaktären går igenom trovärdigt och berikande.

Det här är en episk brotts thriller, en som är ohållbar i sitt förhållningssätt att det griper publiken i halsen och vägrar att spela bra. Det ständigt navigerar genom en labyrint av vändningar, svänger och många tecken, men lyckas aldrig känna sig tvungen eller ur sin plats. Den är sömlöst utformad tillsammans och lyckas inte bara ha djup och hjärta utan vara helt relevant för vår tid. Den är så rik och komplex att den överväldigar betraktaren medan den aldrig känner sig överdriven.

Självklart är det inte saknat kritik, Cillian Murphy känns som att han glömde hur Scarecrow handlade i den senaste filmen och slösar därför vad som kunde ha varit en bättre cameo (Ja det är en spoiler, men det är knappast viktigt för historien). Också mot slutet lyckas bara en viss åtgärd att stanna på höger sida av ostliknande men kände att det kom från a Spindelmannen filma. Det här är små nigglar, men det gör lite för att förringa allt ifrån vad filmen lyckas åstadkomma.

Om du tittar på det på Imax får du en skala och en svängande framkallning till några av de scener som är mycket imponerande, men du kommer att vara för investerad i berättelsen att märka. Det högsta beröm vi kan ge den här filmen är att den dröjer i sinnet långt efter att ha sett det och skriker för en andra resa. Det skryter en bild av en film som har fått mer omsorg en uppmärksamhet än den som någon film film förtjänar att ha.

Det här är ett år där Hollywood-blockbuster växte upp och fick ett stort rött grin målat över ansiktet. The Dark Knight inte bara utmärker sig som den bästa serietidningsanpassningen någonsin, men också som på årets bästa filmer (om inte bäst). Det kommer säkert att sätta ett leende på ditt ansikte.

[berättelse av David A. Scarborough]