FILMÖVERSIKT: Händelsen

FILMÖVERSIKT: Händelsen
FILMÖVERSIKT: Händelsen

M. Night Shyamalans senaste ansträngning verkade vara återkomsten till mörkare, mer spännande fylld territorium efter Lady In The Water drunknade med kritiker och publik.

Tyvärr, medan premissen tyder på att det i denna film skit händer, är vi olyckliga att säga det, medan poäng en för ordanvändning, visar det sig att Happenings skit.

Filmen börjar med en skrynklig, paranoia-engorged scen ute i friluftslivet som hela samhället stannar helt och hållet utan någon uppenbar anledning. Den här nervklyvningsscenen kulminerar i en bit av en anticlimax (mer om det senare) som sedan snabbt skär ner till Marky Mark Wahlberg leverera några av de mest tankeväckande, Oscar-värdiga dialogen denna sida av Mississippi: "Hörde ni om bina?" Lysande.

Bie-dialogen fortsätter ganska länge, eftersom Marky Mark gör allt i sin makt för att rycka undan sitt macho exteriör för att försöka komma över som den känsliga, intellektuella, skollärare allman som vi kan rota för; tröja och stickad västkombination, kolla! Byt gruff-röst med en boll som klämmer fast med högklackat, kolla! Det enda som saknades var några svarta rimmade glasögon och en kopia av Einsteins relativitetsteori på sin bokhylla (även om det inte finns utrymme för det, för många Sony-produkter att göra saker i ramen).

Mark förenas av stavningskontrollens fiender Zooey Deschanel och John Leguizamo, spelar sin avlägsna fru och bästa vän respektive. Den vanligtvis vackra och ungdomliga Zooey ser ut att hon har blivit slapp av 10 års åldrande sedan senast vi såg henne på skärmen och gör lite mer än att öppna ögonen breda och peka på det självklara. Exempel: * Bilen drar sig precis bredvid henne och Mark * "Se, det finns en bil."

Leguizamo gör inte bättre än den så kallade bästa vännen som inte kan hjälpa men påpeka felen i hans bästa väns äktenskap, förutom att man undviker en lämplig kollision i tänderna, uppenbarligen har sina egna problem genom att vara en shitty far.

Andra tecken kommer in och ut ur ekvationen, var och en är så dum som den sista med bara ett par tonårspojkar som visar lite personlighet (och vi menar lite), men de får snart ett slut på ett oavsiktligt roligt ögonblick.

Det är svårt att upptäcka vem som ska skylla i denna röra av en film. Är det M. Night Shyalalalaman för det hemska manuset? Är det det skrämmande skådespelet? Eller marknadsföring? En av de mest irriterande sakerna om filmen är den vuxna nominella släpvagnen som släpptes före filmens release. Den presenterade varje enskild död i filmen men visade faktiskt allt gore, vilket av någon anledning i Storbritannien skar ut. Detta skriker bara som en marknadsföring taktik bara så att de kan släppa en uncut version av filmen på DVD i tid för Halloween att locka muppets att titta på det igen. Det är så billigt och vi förväntade oss bättre från en regissör som har gjort några bra filmer tidigare.

Det konstiga är att den dummaste saken om filmen inte ens har diskuterats än! Det största hotet av Händelsen är så skrämmande att vi befann oss skratta hela filmen på den fulla löjligheten i hela saken. En scen involverar vårt parti idioter springa bort från … Vinden! Det är den hemska skurken i den här filmen, Mother Nature, och hon tar inga fångar - ingen är säker! Du ser aldrig på en hängande korg samma efter den här filmen. Till Shagalambs förmån lyckas han bygga upp spänning ganska mycket av någonting … en trädgunga är ett särskilt kusligt ögonblick av någon anledning.

Filmen löper sedan av ånga i den tredje agerandet som om M. Night hade den plötsliga insikten att du inte kan lösa vinden eller svänga på den. Så vi får lite skumt gammal dam att agera som en manifestation av ondska för den slutliga lagen så att den skrajande gänget kan få någon att faktiskt reagera på.

Vi tyckte om Händelsen av felaktiga skäl - det var oavsiktligt hilarious som det blev förlorat i en dumhetens spiral och när det kom till slutet, skrattade hela publiken i bio på absurditeten i vad som var före dem. Det är fullt av några av de värsta prestationer vi har sett och, även om riktningen är skarp, är skriptet en röra av bra idéer blandat med de överväldigande dåliga.

Om du måste titta på den här filmen så känner vi dig ledsen för dig, men åtminstone lämnar du bio skrattar, eller förmodligen slår det första trädet du ser. [berättelse av David A. Scarborough]