MOVIE REVIEW: The Kite Runner

MOVIE REVIEW: The Kite Runner
MOVIE REVIEW: The Kite Runner

Julen kommer, gässen blir tjock. Eller för att vara mer exakt i denna dag och ålder, får de förmodligen fågelinfluensa.

Ändå är det inte bara gässen som blir tjocka. Överallt Hollywood, producenter och kraftfulla studio chefer gorge sig efter ett annat år av vinst. Återigen har Hollywood Scrooges insamlat på jul och brukar ta en stor skit på Tiny Tim. Om vi betraktar Hollywoodfilmerna som har placerats under julgran i år hittar vi sådana shoddy presenter och returartiklar som Fred Claus, Alvin och Chipmunks, Mr Magoriums Wonder Emporium och Den perfekta semestern.

Men en film släppte den här julen ut som stjärnan på toppen av trädet, Kite Runner. Den sjunde filmen från den begåvade Marc Forster, ansvarig för Monster's Ball, Finding Neverland och Underligare än fiktion för att nämna några. Kite Runner är en historia om vänskap, ställning och livets cirkuläritet. Det berättar sagan om afghansk flykting amir, spelad av skotsk född Khalid Abdalla som innehöll United 93. Berättelsen kommer från Khaled Hosseinis bästsäljande bok, med manuskriptet av David Benioff som också arbetat med Forster på Stanna kvar. Filmen är en ganska korrekt omvandling av boken, även om viss information ändras och utesluts som du kan förvänta dig.

Kite Runner fokuserar på Amirs vänskap med en av sin fars unga tjänare, Hassan. Historien börjar 2000 med publiceringen av Amirs första bok, men hans glädje stoppas snart av ett oväntat telefonsamtal från sin fars vän, Rahim. Vi åker tillbaka till 1978 där Amir är en ung pojke i Afghanistan. Han spenderar sin fritid att skriva berättelser och flygande drakar med Hassan. Amirs far Baba, spelas av de mycket begåvade Homayoun Ershadi; och hans vän Rahim, fundera över den ryska trenden som växer till norra delen av landet, medan Amir och Hassan är mer oroliga av hotet om Pashtun-mobbningen Assef, som lurar Hassan för att vara en Hazara.

Under tiden ligger i Kabul den årliga drakeflygkonkurrensen på plats. Afghanistans ungdomar tävlar om att skära ner sina motståndares drakar, vinnaren är den som är drake flyger fortfarande. Begreppet drake runner används för att beskriva dem som jagar efter och fångar sina motståndares fallna drakar och Hassan är den bästa draken med alla instinktiva kunskaper om var drakarna kommer att falla. Med Hassan vid hans sida hoppas Amir att upprepa Babas tidigare framgång för att vinna tävlingen.

Kino-tävlingen är helt spektakulär. Den CGI som används för drakflygningssekvenserna uppnås briljant av DreamWorks och genom upplösning av otrohet kan du enkelt se drakarna som verkliga. Dessutom är bilderna av pojkarna i Kabul som flyger drakar från hustaken fantastiska. En stor del av Kite Runner filmade i Kina men mise-en-scenen kan lätt uppfattas som Afghanistan. Sant de enda besökarna till landet idag är de väpnade styrkorna och för majoriteten av oss är det en plats vi aldrig kommer att våga. Samma sak är det Afghanistan vi har sett så ofta på nyheterna.

Efter att ha satt Afghanistans scen på slutet av 70-talet och de enkla nöjen som de två vännerna njuter, tar filmen en mycket mörkare vändning genom handlingen av purist Assef. Skottet av droppar mörkblod som faller på vit snö berättar allt, eftersom Hassans själ är smittad genom inget eget fel. Även om filmen behandlar några störande och tragiska problem, gör det så taktfullt och noggrant. Det finns också en enkel humor som löper genom hela filmen, som är nästan barnlig i sin enkelhet, men den är effektiv och ger lättnad för publiken. Efter Hassans skrämmande upplevelse är Amir angelägen om att glömma vad som har hänt och försöker avstå från den drabbande ungdomen. Innan länge lämnar Hassan och hans far Babas tjänst. Strax efter tvingas Baba och Amir att lämna Afghanistan på grund av den kommunistiska invasionen och de flyger till Amerika.

Amir och Baba bosätta sig i det amerikanska livet och 1988 avslutar Amir från gemenskapskollegiet.Deras acceptans i det amerikanska samhället visas genom firandet av Amirs examen, med Baba att köpa rundor av drycker för amerikaner och dela en skål av "Fuck the Russia". Den afghanska gemenskapen och det amerikanska samhället är uppenbarligen förenade med deras gemensamma hat för kommunismen. Baba arbetar som bensinstation, medan Amir fortfarande avser att vara en författare, och samtidigt som han arbetar på en marknad möter han Soraya, spelad av Atossa Leoni, vem är dotter till afghanska general Taheri. Det är inte länge innan Amir och Soraya förenas i äktenskapsobligationerna.

Kite Runner kommer verkligen till sin egen i den sista tredjedelen eftersom den skär ner till 2000 och det telefonsamtal som filmen startade. Rahim, som stannade i Afghanistan för att ha en tendens till Babas hus; uppmanar Amir att komma och se honom i Pakistan. På grund av Rahims uppenbarelser måste Amir återvända till Talibans kontrollerade Kabul och söka efter Hassans son. Det är en resa med stor fara och falska skägg. Filmens dystra natur återvänder med talibanernas hot, och kanske är en av de mest störande bilderna på filmen stenningen av en kvinna som är beskylld av äktenskapsbrott, mot bakgrund av skålen från stadion full av åskådare. Amir måste modiga sitt nu oigenkännliga hemland, möta gamla fiender och så småningom försöka fly från Kabul till Hassans son.

Detta är en riktigt gripande och rörlig film. Användningen av musik är enastående hela tiden, ibland dyster på andra glada. Det reflekterar lämpligt och belyser stämningen i varje enskild scen och komponerades av Alberto Igesias, som också har arbetat med Den konstanta trädgårdsmästaren och volver. det är Pedro Almodovars utmärkta volver, inte att förväxlas med Guy Ritchies filmiska shitstain Revolver. Vidare ensemblet av aktörer i Kite Runner är exceptionella. Homayoun Ershadi är bländande och scenerna mellan äldre Amir och Baba förmedlar starka känslor och temat om faderskap är utbredd i hela filmen.

Också beröm ska ges till Zekeria Ebrahimi och Ahmad Khan Mahmidzada, barnsaktörerna spelar unga Amir och Hassan respektive. Deras talang är särskilt framhävd när man beaktar svårighetsgraden av berättelsen där de placeras. Faktum är att USA: s utgivningsdatum skjutits upp på grund av att man måste flyga fyra av skådespelarna och deras familjer ur Afghanistan på grund av potentiell aggression mot dem. Filmen kommer inte att släppas ut i det krigshärna landet, men räddar att piratkopior kan cirkuleras och ställer aktörerna i fara. uppmanade Paramount att agera.

En särskild kritik kan tas emot filmen. Om du har den Scrooge-liknande analogi för tillfället, kan du se i filmen 1978 som spöken i julen förfluten och 2000 som spöken i julklapp, men den nuvarande situationen i Afghanistan - spöken i julens framtid - verkar har ingen röst Det finns en pro-amerikansk känsla som är lika märkbar som rena droppings på ett tak och det är här som skillnaderna mellan filmen och boken är mer uppenbara. Baba visar sig ha en ny bil 1978, en Mustang, som pojkarna jämför med Steve McQueenbil i bullit. Deras kärlek i filmen De magnifika sju och idolisering av McQueen är överbelastad och kan betraktas som symbolisk för amerikanska valor mot förtryckare.

Det kan tyckas cyniskt men känslan av att den här filmen har en liten tendens till propaganda är obestridlig. Vissa delar kan nästan betraktas som ett försök att pacify människor om vad som händer i Afghanistan för närvarande. Talibanernas handlingar kan inte heller tolereras, men om Hollywood är Scrooge, så är Amerika själv Charles Dickens. Filmen visar det afghanska samhället att accepteras i det amerikanska samhället, men mindre än ett år efter filmens inställning, efter händelserna den 11 september, fanns stor fientlighet i Amerika mot de afghanska samhällena. En fråga som utesluts på grund av filmens tidsplan, men det är verkligen värt att överväga när det gäller det globala klimatet och den nuvarande situationen i Afghanistan.

Sammantaget med all cynicism åt sidan är detta en sann julfilm, oavsett vilken tro du än eller ens om du inte har någon tro alls, Kite Runner skildrar den verkliga betydelsen av denna tid på året och återspeglar julvärdena av välgörenhet, omsorg och hopp för framtiden. Filmen gör ett utmärkt jobb med att lyfta fram avdelningar och rivaliteter i afghanska samhället och ger en glimt av en annan kultur med särpräglade traditioner, som kanske är oförklarliga för det västerländska samhället. Det verkar troligt att den här filmen kommer att bli en tävlande för vissa utmärkelser och möjligen några Oscar-nomineringar. Det finns stark motstånd från några andra filmer och särskilt Coen brödernas Inget land för gamla män. Men med den pågående strejken av Writers 'Guild som jagar Hollywood som spöket hos Scrooges affärspartner, verkar det tveksamt att det kommer att finnas många fler utmanare och sannolikt att Marc Forster och eventuellt Homayoun Ershadi kommer att få nomineringar.

Om du vill se en film som är värt att titta på den här julen och inte bara luta dig tillbaka i popcorn i ditt ansikte, skratta åt dig med animerade sång gnagare och så kallade Hollywood-roliga män som är klädda som Santa, så gå och se Kite Runner. Det kommer att värma dig som ett glas mulled wine och bogsera på ditt hjärta strängar som ett barn med en julkrypare. Bara Frosty snögubben och de med ett hjärta som en klump kol kommer inte att flyttas av den här filmen.

[berättelse av Philip R. Barry]