Musikrecension: Lady Gaga "Born This Way"

Det här är hype omsläppandet av "Born This Way", Lady GaGas senaste LP (beräknat för release på fyra dagar … förmodligen läckt på nätet redan), det är lätt att bli mött med en överväldigande känsla av … ja … att vara undervåldad.

Ledande singlar från LP, eponymous title track och bubonically infectious 'Judas', har gått bra och lever upp till de tidigare högvatten pop märkena av Fame / Fame Monster.

Och medan "Bad Romance" verkar som om den bara släpptes för fem minuter sedan, är GaGa uppenbarligen angelägen om att driva fart och få något nytt ut till den nu nära mentala hängiven till New Yoik sångerskrivare … men matchar den tidigare jobbar eller kommer det att inleda en ännu mer överdådig konstnär, som ses på Radio Ones Big Weekend, mycket till katolska (med en liten 'c') poppurister?

Innan utgåvan finns det en uppenbar känsla att den här nya posten måste vara alla skimrande singlar utan albumfyllare. På många sätt är det sådan förväntan som omger denna rekord, att den behövde låta som Lady GaGas "Greatest Hits". Det är en lång order för en 25-årig som fortfarande helt klart finner hennes skojande formade fötter i shitfestet som är musikbranschen.

Med detta sagt har GaGa lyckats skapa en äkta buzz kring ett belaguerat företag, på något sätt återinträde i plebsna till att köpa inte bara poster, utan köpa till en grossist för konstnärer. Som Bowie eller Morrissey har GaGa med avsikt (och kanske cyniskt, men vem bryr sig om det, rätt? Musikare är de enda personer som är mer kyniskt än de människor som de säljer enheter till) riktade sig mot världens "freaks" och "misslyckanden".

Självklart hade det varit lätt för GaGa att låta "Jag är Mother Freak" schtick på super-tung för fansen, men hon undrade klokt att göra ett uttalandealbum, bort från hennes vanliga vilja att göra en brassig släghammare insamling som helt enkelt vill gräva under din hud och rycka din kropp mot dansgolvet … och en sådan oförskämd, nöjd önskan är ganska beundransvärt, eftersom det skulle ha varit mycket lätt för GaGa att göra några dåliga råd, titta, jag kan spela mina instrument lång spelare.

Faktum är att om det finns ett uttalande alls, verkar det som om GaGa har för avsikt att inte göra något uttalande alls. Under spåren av, säger "Americano", med sin hilarisk melodramatiska öppning, Flamenco blomstrar och Europop slår, kan du nästan röra precis hur mycket GaGa vill skjuta ut båten, men klokt bestämt mot det. Se också, "Government Hooker" som sparkar med faux-opera innan de bryts ut i en nästan Ed Banger-digifunk. Teman är stor och målad i breda, breda sträckor … Det finns en massa experiment, men ingenting som får dig att springa en mil … om du självklart inte kan bära öppet läger, ridicu-pop.

Medan "Marry the Night", "Electric Chapel" är rimliga trummor och låtar som "Hair" och "You &I" är ganska förgettable, har GaGa möjlighet att starta in i den mest strålande fredagskvällen "Schei? E "- En verklig jackboot till nötterna som har singel skrivit över den. GaGas skuld till europeisk synthpop är uppenbarligen stor och i "Bloody Mary" får hon en modern snedställning på retro-futurismen av Vince Clarke och Moroder i sina mer mid-tempo-stunder.

Det är uppenbart att GaGa inte vill gå för långt från sitt tidigare arbete, vilket är uppenbarligen en bra sak, särskilt med tanke på att hennes korta jazz nyligen har blivit kvar i livearenan. Neil Tennant, Pet Shop Boys berömmelse, pratade en gång om grupper som hade en "imperial fas", när en konstnär ger intrycket att han inte kan göra något fel och nästan gå på vatten. GaGa är klart slap bang i mitten av den här imperialistiska plåstret, som tydligen kan kalla upp brash, outlandish popmusik som är utformad för att bludra dig meningslös, med en lätthet som är ganska irriterande. "Bad Kids" ger intrycket att det pluggades ur tunna luften och skrivits om fem minuter, naglade i tio, som skulle avnjutas i ett decennium.

Trots den luddiga ärmen och ibland distraherande klädsel som GaGa gynnar är detta album ganska enkelt i sina mål. Det hade varit så enkelt att gå hemskt, med GaGa angelägen att visa sina färdigheter som en förmodad "riktig" musiker (de mest tröttsamma knullarna på planeten), genom att leverera "Tapestry" pt2. Hon har dock inte vågat för långt från "Bad Romance" eller "Paparazzi", vilket utan tvivel kommer att spänna Little Monsters till en punkt av nära sexuell utbrott. Det beror på att de är smutsiga. Precis som GaGa gillar dem.

Skott genom sleaze och fag-ends har GaGa en gång till ett album som kanske i andras händer låter ganska vanligt … men i hennes händer är det oemotståndligt.Vi väntar på de oundvikliga backlashen, ljumma receptionerna och uppmanar att sångaren har kapat homosexamina på eget sätt, men för närvarande har vi en spännande LP att hantera och den ständigt närvarande förväntan att hon kommer att dyka upp någonstans, på något sätt, och få oss att skratta med någon skandalös reklamfilm eller klädsel.

Tänk dig att? Glansig pop med en absurd känsla och förmågan att skratta åt sig själv! Tack fan GaGa är runt för att blåsa spindelväv ur en värld som fortfarande blighted av värdiga rockband.