Musikrecension: Vaselinernas sex med en X

Det är nästan omöjligt att skriva om vaselinerna utan att nämna Nirvana. Kurt Cobain kallade den skotska gruppen sin? Mest favorit sångförfattare i hela världen.? Han älskade dem så mycket att han tog dem på turné, täckte sina låtar (? Molly's Lips ?,? Gun of a Gun? Och? Jesus vill inte ha mig för en solstråle?) Och heter hans dotter efter Frances McKee.

Och fortfarande nu är de relativt okända i många cirklar och behöver fortfarande nämna en person som är mer känd för att locka människors uppmärksamhet.

Det sorgliga är att i en perfekt värld skulle Vaselinerna vara så kända som möjligt. Mindre band har gått på att fylla stora arenor med tråkig, piddling deponi rock? N? borra medan vaselinerna skära några värkande härliga, djupa hjärtesorg och fuskade indie skuzz. Och här är de, med en ny LP kallad? Sex With An X? som kombinerar brutalt brus och harmonier blöt i solen.

Och om de behövde påminna dig vad de handlade om, albumöppnare? Förstört? kombinerar allt detta bedårande romantiker handlar om. Wonky musiklåda folket lullar örat i talaren med en falsk känsla av säkerhet innan du spikar öronen mot huvudet med vit varm fuzzrock. Den är perfekt formad och tillräckligt för att få dig att spira mer hår, bara så att det kan stå i slutet. Okej, det ger dig inte mycket förändring från två minuter, så häng inte om.

För fans av ett visst märke av sena 80-talet / början 90-talet indie kommer denna LP att skåla dig över med en dugg nostalgi som har spänts av (ace) band som jag var en kung, trevlig snygg och Mazes som alla är Meddelande Shoegaze med Tonårsfanklubben (beviljad, The Fannies var en gång så mycket innan de lät Gene Clark helt absorbera dem). Medan den tröttsamma 80-talets väckelse fortsätter, är 90-talet krypande på blindsidan direkt i kö.

Inte utan fördärv bortsett från den här fina gruppen. I? Jag hatar 80-talet? De croon:? Märkte vi inte skruvas … vad vet du? Du var inte där. Det var inte alla Duran Duran … 80-talet var skit ?.

Medan många band från tjugoårsåldern sedan drog sina åsar ur pension för att återuppleva kanoniserade album, vill The Vaselines tydligt påminna uppstart att det finns liv i några av dessa äldre band än … och som alla nostalgi resor, känns det så bra … men du måste vara dålig för mig.? Och det är den där sämre filthinessen om det här bandet, att även i sitt sötaste ögonblick är det en överdriven men över dig? Att de fortfarande lämnar dig med betade armbågar och smutsiga naglar.

Och vad som är mer anmärkningsvärt om denna otroligt roliga långspelare är att den spelades in på bara 13 dagar. Det är ett riktigt, komplett album som är popskott genom GaragePunk-O-Vision.

I grund och botten betyder det att? Sex med en X? är fångstigare än honungar med den största popegenskapen? Den smarta / dumma axeln är plottad perfekt och lämnar någon med ens det mest rudimentära lyssningshålet i huvudet vill träffa spela igen en gång den vackra? Avsluta vaselinerna? avslutar förfaranden. Allt från punk till rockabilly, från jingle jangle stunder till trådbundet road-movie land … detta är en av årets bästa releaser. Låt det inte gå oförglömt och obemärkt.

Vaselinerna? Sex med en X? är släppt på Sub Pop den 14 september och du borde köpa det bättre.