Singlar Recensioner: Gorillaz, Shayne Ward, Hard-Fi

Gorillaz
Gorillaz

Barn med gevär / El Mañana

Parlophone Normalt föreslår en dubbel A-sidig singel en sak: varken låten är verkligen kapabel att utföra en frisättning på egen hand. Men sedan när gjorde Gorillaz (CD skivor) överensstämmer med vad vi har väntat från musikbranschen? Båda halvorna av denna singel är välsignade med det slags skevda popgeni som Gorillaz tydligt har oozing ut ur sina konstiga, pixelerade lilla porer. Barn med gevär, som titeln skulle föreslå, är mörkare än Anne Rice nibbling på en 70% kakao chokladbar på ett Transylvanian street cafe. Dess baslinje lyckas vara både åska och elastisk - ingen genomsnittlig prestation - och det slutar med en fullständigt sprängande spräng av vitt brus. Mest imponerande av allt, det förekommer finner tid för Neneh Cherry att rita några rader från Salt N Pepa ’s Tryck den på utsökt vinkligt sätt. El Mañana är mer wistful, men dess stotterande slag, akustiska gitarrer och sorgliga strängar skapar fortfarande en skumlös klaustrofobisk lyssningsupplevelse. Att trycka gränserna för mainstream pop är en sak; men gör det medan upprepa 1980-talet hip-hop ikoner som varit AWOL från Planet Pop sedan 1996 är verkligen ganska speciell.

Mer juddering popmusik från Shayne Ward, Jamie Foxx, Lorraine, The Randoms, King Furnace, Hard-Fi och Studio B efter hoppet …

Shayne Ward

Inga löften

Syco Music

Det börjar ganska uppmuntrande. De första få staplarna är mindre nyckel och låter nästan melankoli: är detta verkligen en singel som släpps på Simon CowellS skivbolag? Men då löper det tidiga löfte sig långsamt. Rytmspåret är hemskt daterat och Hecklerspray börja undra om vi faktiskt lyssnar på a Blå B-sidan från 2002. Och kören, när den äntligen kommer, är ungefär lika inspirerande som en kväll som diskuteras minutiae av metafysik med Rachel Stevens. Nu är det så dåligt att spraya inte ens märker den fruktansvärda manipulativa, sub- Westlife nyckelförändring och det faktum att sångaren snabbt blir ett karisma-vakuum. Shayne Ward s (CD skivor) första singeln kommer alltid att vara karaktärlös och medioker: det var trots allt i full kunskap om att någon från en homosexuell offentlig skolpojke till en tjugo stenskottskvinna skulle behöva sjunga den. Men Inga löften, den X faktorn vinnarens andra singel, kunde ha varit så mycket mer än den här förutsägbara, fullständigt våldsama, våta farten i en melodi.

Jamie Foxx med Ludacris

Oförutsägbar

RCA Tycka om Cher, Jamie Foxx (CD skivor) är en Oscar-vinnande skådespelare som verkar ha för avsikt att driva en parallell karriär i musik. Och med liknande nivåer av framgång - hans kommande Oförutsägbar albumet har redan toppat America's Billboard 200-diagram. Foxx visade sin vokal förmåga på Kanye WestS fantastiska Guldgrävare singel, men är hans nya melodi, Oförutsägbar, verkligen förtjänar sin titel? Tja, om mid-tempo R & B sylt med anorexiska melodier, cameos från hyres-a-rappers och skrämmande texter - "Regular är inte i min ordförråd; när det gäller kärlek makin är inte heller missionär" gör "sprayen vill gräva Foxxs guldpläterade britannium * statuett-fånga kärnan i det oväntade, det är säkert. Minst Cher har hennes parykar att hålla vår uppmärksamhet när singeln är en stinker.

* En metalllegering, tydligen.

Lorraine

Jag känner det

Vattenfall rekord Trots att man pratade som "The New Pet Shop Boys !!!", Lorraine s (CD skivor) debut singel låter faktiskt som en elegant hybrid av A ha och Ny order. Hecklerspray var aldrig så bra på matematik i skolan - vi var upptagna att försöka uträtta om Mrs Jeffreys verkligen hade en tredje bröstvårtor - men vi skulle uppskatta att Jag känner det är 25% cascading tangentbord, 25% propulsiv baslinje och 50% allödig körning. Det är mer åttiotalet än en kväll som spenderas i en Essex vinbar som stöter på Maggie Thatcher med gjutet av Ett lag, självklart, men det finns en speciell plats i "sprayens hjärta för melankolisk skandinavisk pop som sungas av män med kindben skarpare än sommarens första spetsar. Och gissa vad Lorraine fyller på det.

Random

Två Stripe Trainers / Att ta din bästa kompis flicka till bilderna

Tillbaka i vår tid var sakerna annorlunda. Allt detta var fält, till exempel, och du kan köpa ett hus med ett glänsande nytt pund mynt. Och indiemusik var rätt indie, inte så konstigt "Ey oop" arktiska apor guff. Random (CD skivor) kom ihåg vad vi pratar om, eftersom saker inte har förändrats i det minsta för dem. Deras singel Två Stripe Trainers skulle lätt ha passat på en av Glans kompileringsalbum, mellan melodier av Kasta och Ruth. Och ingen mängd snygga Xbox-referenser kan dölja det.

King Furnace

Krascha!

Akuaba King Furnace gör ganska bra ljud, men vi skulle hata att sätta dem i en låda. Inte en metaforisk genrebox, en faktisk låda. För en låter de mäktiga pissed off om något i Krascha! Kanske en krasch. För att ytterligare förena vår "putting King Furnace in a Box" -ansträngning, låter bandet som om de vrålar mycket och hoppar ut ur lådan innan vi kan försegla toppen. Betyder detta att vi gillar Krascha! av King Furnace eller inte? Det betyder att vi verkligen gillar dem, i en "första på scenen på Glastonbury" på något sätt. Men vi skulle verkligen aldrig vilja någonsin försöka och bokstavligen lägga King Furnace i en låda. Bra trumma, men.

Hard-Fi

Bättre gör det bättre

atlanten Redan tillräckligt! Bättre gör det bättre är den femte - ja, femte - singeln som ska släppas från Hard-Fi (CD skivor) kartläggning, dubbel platina Stjärnor av CCTV album. Hur många band från Staines kan skryta om framgång så? Men här på Hecklerspray, vi räknar med någonting som personligt är inspirerande av den här skarpheten. Richard Archer - Fiets främsta sångare - behöver tydligt få något ur bröstet, som Bättre gör det bättre är en exceptionellt bitter, vitriolisk singel om en tidigare flickvän som vill ha honom tillbaka. Och vi tror att den stackars kärleken inte kommer att ha stor lycka. "Tjej du skadade mig" Archer avslöjar, "Jag förlåt inte så lätt." Tror du att det fortfarande finns hopp? Jo, Archer har den här ljuvliga lyriken att ramma sin punkt hemma: "Ditt ansikte vill att jag ska vara sjuk". Charmig. Och sen är det sista spiken i kistan: Bättre gör det bättreS skilda, samlade storm vers leder till en verkligt explosiv, raseri-fylld kör. Älskling, vi ses på snabbhet på Cock och Bull på torsdagen.

Studio B

Kom igen

Lastad Hur man gör en dumma som chantellehugton dance smash: ingredienser: 1 70s rock gitarr riff (ja, det fungerade för Bodyrockers, eller hur? 2 crowd-tilltalande raps (mer Kings Lynn än Brooklyn, helst) 1 allvarlig kör nicked från 90-talet hus En generös sprinkling av 80-tals-tangentbord för extra retro appeal 1 "tunga-i-kind" video där nubile unga damer kramar sina bröst

Kockens tips: Om du följer upp receptet, är det säkert att sluka freeview-musikkanalerna som stekad värme på en sjuårig rygg och diagram bekvämt inom de 16 bästa.

[recensioner av Nick Levine]