Singlar recensioner, The Streets, Prince, Morrissey

Gatorna När du inte var känd679 En beröm, det är ett roligt gammalt spel som är enstaka för en torsk-reggae musikalisk baksida - helvete, den har även Calypso - med ett rytmspår som nyfiken påminner om Pet Shop BoysSe en vide E? Om så tilltalande som Sharon OsbourneS ryktade teatime talk show, eller hur? Men lyckligtvis, Mike Skinner ’s (CD skivor) tungan spricker ut ur hans kind på den här och gör bra framsteg längs Kinesiska muren för att starta. "Hur i helvete skulle jag kunna göra en linje framför fullständiga främlingar" han deadpans, "När jag vet att de har alla kameror?" Och då är det den spännande frågan om vilken pop-girlie han är lambasting. Han adresserar henne till och med direkt och ivrigt med denna odödliga koppling: "Med tanke på hur mycket prang du gjort, såg du fantastiskt ut på CD: Storbritannien." Men, som sardonisk som När du inte var känd är, överväga sin ultimata ironi: var stjärnornas identitet med "barns överklagande" faktiskt avslöjad, i dagens Knock 'Em Down, gör' em Atone Hello! kändis kultur, det kan bara göra hennes karriär.

Naturligtvis är det inte den enda singeln som släpptes idag. Venture bortom hoppet för fler singlar av Prince, Secret Machines, Morrissey, Redaktörer, Stora Strider och Depeche Mode

Prins Svart svett Universell Förbered dig för att bli mättad, diagramstatistik junkies: Prince (CD skivor) har inte bortsett från förutsägbar återutgivning av 1999 att sammanfalla med det nya årtusendet firandet - gjorde en topp fyrtio träff i nio år. Westlife ha åtnjöt 13 nummer i den tiden och jordanienLyckades fyra boob jobb. Men planeterna verkar nu justeras för ett diagram comeback från den lila-fixerade, misstänkt välbevarade popdvärgen. Hans 3121 albumet har hälsats med en gynnsam - men inte rabidkritisk reception; hans stormande prestation vid förra månadens Brit Awards hade musik fans (och KT Tunstall) i raptur; och det har det inte Pharrell Williams har nicking alla sina bästa drag under de senaste åren i alla fall? Saker ser bra ut för vår hjälte, så länge som Svart svett kan skära den utsökt korniga, "Kristus, det är varmt, det brinner min blodiga tunga!" Senap att vi ring folkmusik. Och det kan! Prince drar sitt gamla trick att ta bort baslinjen (à la När duvor gråter) för att skapa en förförisk skiva av minimalistisk funk. Med ett stammande slag för att visa att han har varit lyssna på den nuvarande skörden av R & B stjärnor (Neptunerna, Outkast, Ying Yang Twins) som har blivit inspirerad av sin tillbaka katalog. Helvete, även hans lustiga falsetto känns som en gammal vän som vi har orättvist sidelined de senaste åren. Sprayen spetsar den Raspberry Beret med avseende.

"SPRAY INDIE BAND FACT FIL # 3: SECRET MACHINES Skriv ut och håll varje vecka. Inget behov av att besöka Camden någonsin igen! Namn: Secret Machines (CDs) Hemvist: Dallas, Texas. Aktuell nivå av popularitet: Bandet gjorde ett topp 40 hit förra året (som gjorde Lisa Scott-Lee och Geri Halliwell). Nuvarande läget: Blixtblå ögon är den andra singeln från Tio Silver Drops, bandets kommande sophomore album. Kritiskt påstående: Hemliga maskiner verkar ge de flesta musikkritikerna en semi, om inte "vakna med klibbiga lakan" känner att arktisk Monkeys oavsiktligt effekt. Nyckelord: "Neo-prog", "atmosfäriska", "episka ljudbilder", "rymdrock". Föreslaget samtalstycke: "David Bowie är en stor fan av Secret Maskiner, du vet!" Du kan * få ännu mer indie trovärdighet genom med hänvisning till Dame as ”Dave” eller ens "Davie B" att innebära att du känner honom. Sprayens sista ord: Det ringande gitarr-solon är väldigt imponerande, men var är koren, pojkar?

* kommer inte, och kommer faktiskt att se ut som en kuk.

Morrissey Du har dödat mig Fristad På en tid då musikpressen är överdriven med rykten om att Morrissey (CD skivor) har - skarpt andetag! - Hitta lycka, det är lugnande att veta att vår hjälte fortfarande är benägen att vara den typ av besvärliga kunden som avbryter sitt utseende Jonathan Ross vid elfte timmen. Några saker ändras aldrig, va? Mozza åtnjöt en Streisand-ekvivalent comeback i 2004, släppte ett väl mottaget album, scoring fyra topp tio singlar och spikar några uppenbara levande datum på Earls Court. Han hittade även tid att återuppfinna Nancy Sinatra, för chrisissake. Men har denna momentum bäras genom att Du har dödat mig, ledaren singel från hans kommande Ringleader of the Tormentors album? Lyckligtvis för känslig, självutsläppande män i viss ålder, det har det säkert. Lyriken är fascinerande, vilket tyder på att Mozza äntligen piskade upp sina knappar och wiggled hans lila kärlek pastin på lite ("Jag skrev ingenting och ingenting gick in i mig, tills du kom med nyckeln"); och den rena popen melodin blir mer insisterande på varje snurr. Dessutom är det produktion - med tillstånd av långsiktig Bowie-samarbetspartner Tony Visconti – ger singeln en klassisk, tidlös glans. Anständiga singlar från Morrissey och prins i samma vecka? Det är som 1988 om igen.

Editors Alla Sparks Köksutrustning Här på Hecklerspray Det finns massor av saker som vi gillar. Vi gillar a fin bacon sarnie på en söndag morgon (grillad om vi hade för mycket att äta igår kväll, stekt om vi hade för mycket att dricka); vi gillar det pågående cattiness mellan ITV och Lily O'Savage. Vi gillar även CherS nya ansikte, som utan tvivel skulle vinna någon form av pris för vetenskaplig strävan. Men en sak vi inte gillar är ett ansiktslöst indieband. Särskilt inte ett ansiktslöst indieband vars främsta sångare nyligen njöt en rulle i äppelgården med Edith Bowman. Alla Sparks är den fjärde sång från redaktörens (CD skivor) The Back Room albumet ska släppas som singel, och det är en perfekt kompetent sub- Joy Division indie popsång. Ringen gitarr riff, liksom att vara oh-så- Coldplay, är faktiskt söt catchy. Men i en vecka där två musikaliska legender peddlar överraskande stormar nya låtar, som egentligen bryr sig?

Stora strider Låt oss bli trevligtHöga beställningsrekord Kristus, vad på jorden är det här? Kanske finns det något fel med vår CD-spelare - Låt oss bli trevligt av stora strider (CD skivor) låter som sju eller åtta olika sånger som plötsligt spelar på en gång - musiken från Marmite annons, tematune till Ren & Stimpy, ett japansk dataspel för barn, alla sorters andra saker - med en mental tramp som ropar om trädgårdsarbete och Vem vill bli en miljonär över toppen av det. Och konstigt nog fungerar det hela; även om vi misstänker att vi hörde det på en slinga skulle vi plocka ut och morda någon efter mindre än en timme. Mycket bättre är b-sidan Deppiga låtar, som längs ut som Lilla Barrie eller Jag har godis av Libertinerna. Underbar.

Depeche Mode Lidande Stum Från Basildon till Amerikas mest prestigefyllda enormodrom har det varit ganska en resa för Depeche Mode (CD skivor). Och nästan 25 år efter deras debut, förra årets Spelar Ängeln albumet var en triumferande återgå till form från Essex ledande synth-rockers. Lidande, dess tredje singel, ligger ganska nära klassisk "Mode". Brutala gitarrer och hotande synths interweave för att skapa en musikalisk bakgrund som är mörkare än Stephen KingHus under en strömavbrott. Och Dave Gahan redemptive lyric, som kröniker hans återhämtning från heroinmissbruk ("En ängel ledde mig när jag var blind; Jag sa ta mig tillbaka, jag har förändrats mitt sinne"), komplimangeras perfekt av någon själslig backing sång. Vem skulle gissa att de delar sin hemstad med Denise Van Outen?

[recensioner av Nick Levine]