Singlar Recensioner: Wigwam, Gnarls Barkley, U2

INDIANHYDDA INDIANHYDDAInstant Karma Av alla comebacks vi inte förväntade oss i år, WigWam (CD skivor) måste överträffa Leo Sayer uppståndelse för chockvärde. Betty Boo - på en sabbatical från Planet Pop sedan 1992 - har hunnit med Alex James - basisten från Fläck vem gillar att ha på sig en manskjol - för ett nonsens-pop-sidprojekt. Sprayen åt en generös skiva Wensleydale före sängen igår kväll, eller hur? Men nej det har verkligen hänt: WigWam är här med en glädjefull Dom Joly-directed video och en stormande självbetitlad singel. Dess takt är studsare än en gummiboll; den packar i mer dumma vokal effekter än en episod av Läkare som från 1973; och den löjliga kören ("Checkar ut min wigwam, wigwam, wigwam; checkar ut min boo, boo, boo …") är catcher än Chlamydia i Kings Cross. Vem hade trott att Betty Boo år 2006 skulle vara tillbaka och Doin 'The Do med mer aplomb än en förtryckt sexagenarian som bara upptäckt glädjen att sitta på Hotpoint under spin-cykeln?

Mer! Mer! Fler singlar recensioner från Gnarls Barkley, Mary J. Blige och U2, Franz Ferdinand, Mary Jane, Michael Jackson och Deep Dish med Stevie Nicks efter blimmin hoppa …

Gnarls Barkley Galen WEA Gnarls Barkley (CD skivor)? Låter som en vardaglig term för artrit från medeltiden, eller hur? Men det är faktiskt ett samarbete mellan Fara Mus, producenten bakom Gorillaz"Utmärkt Demon Days album, och Cee-Lo, en amerikansk R & B-stjärna som har arbetat med Timbaland men gjorde det aldrig riktigt Videos-With-Yachts-And-Cristal-And-Scantily-Clad-Laydeez-statusen. jo Whiley och Scott Mills har varit över-entusiastisk om Galen - deras debut single-on Radio 1 nyligen, och det är redan toppade singlarna diagram över nedladdningsförsäljning ensam. Detta skulle normalt vara tillräckligt att göra "Spraya av våra hörlurar i knäböjande terror - Orson, någon? - men den här låten kan säkert motstå hype. Dess kombinationen av en djup, sultrig baslinje och några underbara strängar är påminner om Massiv attack och Portishead, och Cee-Los fantastiska sången skjuter den mot det transcendentala territoriet som Oavslutat Sympati en gång gruvd. Glömma Corinne Bailey Rae; det här är vilken riktig själ musik låter som under 2006.

Mary J. Blige och U2 Ett Ö På vilken regeringsdrottningen av själen (CD skivor) och George BushS favorit Irländsk handel "Woah woahs" på en ny version av U2: s "klassiska" 1992 enda. Det finns ingen förnekande av Bliks röst, eller i själva verket Capital FM smakfullhet av denna nya inspelning, men det ögonblick där Bono förkunnar ”Mary” som om att passera facklan av Ett till Blige skulle göra jämn Anna WintourHårkrull. Men vad är det som jag hör dig skrika, kära "spraylets? Visst är denna cl-abberation delvis lösas av vara till stöd för en naturkatastrof / Ver Kidz / Giving Sumfink Back? Nej. Det handlar om lika välgörande som en nedgång från Pete Burns. Mary: snälla gå tillbaka för att släppa oemotståndliga hip-hop soul singlar som Jag är Goin Down och Familjeaffär. Och Bono? Tja, det finns en värld där ute som behöver du. NU.

Franz Ferdinand Den fallna Domino Det är svårt att vara hip. Bara när du tror att du har tjänat rätt att struta runt Camden i dina magra jeans som kuk på promenad - du har gjort tillräckligt med kolumn inches att sätta Victoria Beckham ut ur en jobb, bli darlings av NME, och släppte en multi-platinum debut album, trots allt - några yngre, mer achingly nu band kommer att följa med stjäla din svåra intjänade åska. Den fallna är den tredje singeln från Franz Ferdinands (CD skivor) Du kan få det så mycket bättre album och det visar ett starkare, hårdrock-ljud från Glasgow art-poppers. Rifforna är kraftfulla och insisterande; Bakgrundssangen är lockande; och det finns även en hel del bibliska referenser för att låta oss veta det Franz Ferdinand är, ja, alla bra och grejer. Det är en anständig singel, men räcker det med att påminna oss, 2006: Årets År Apor, precis vad Franz Ferdinand menade oss tillbaka 2004?

Mary Jane Vad jag kom här för (EP)Tidlöst musikprojekt Mary Jane (CD skivor) är den skrämmaste saken att komma ut ur Huddersfield sedan den skrämmande latexsjuksköterskan lass från förra årets Storebror. till skillnad från BB Tjej, Mary-Jane är dock inte skrämmande eftersom de likställer att ha jättevåldade bröst med att vara marginellt attraktiva, men för att de är så arg hela tiden. De Vad jag kom här för EP är ett vilddjur. Det är uppenbarligen en djup i den mörkare sidan av sångaren Teri FlynnS förflutna relationer, men vi måste ta hennes ord för det, för hon blinkar så arg på att hennes diktning har gått i grytan. De sju låtarna på Vad jag kom här för är bara en widdly-wee gitarr solo borta från Biker möss från Mars territorium, men är allt bättre för att hålla fast vid låtens nakna ben. Det är tidiga dagar ännu, men med Courtney Love Maryb Jane kanske fortfarande bara kan fylla det gap som hon har kvar.

Michael Jackson Smutsiga Diana Sony BMG Vi är nu sex veckor i Michael Jackson (CD skivor) Visionär kampanj och One-time King of Pop har fortfarande inte knäckt topp tio. Killarna på Sony BMG måste ställa några allvarliga frågor, och "sprayen är här för hjälpa dem ut. Varför är de Visionära singlarna så dyra? Varför skulle en CD-singel med en video på dess baksida imponerar på oss när vi har bredband hemma och en livsförbrytande YouTube-vana att behålla? Och, mest oroande, varför är lite dumma Jacko singlar nu återutges? Smutsiga Diana är ett fall i sak: denna paranoida paean till en tjej vem "Gillar pojkarna i bandet" lider av daterade slag - som alla Dålig-era material, det var inte ens skäreggen tillbaka på dagen - och a ganska felogynistisk lyriska. Inte för att detta kommer att förhindra att det skaas de giddiga höjderna av, ooh, åtminstone åtta seksten.

Deep Dish med Stevie Nicks Dreams EMI UK Laydeez och Gentz, en pophistorielektion: Dreams var ett amerikanskt nummer en träff för de Legends Of Soft Rock, Fleetwood Mac, tillbaka 1975. Vi är aldrig helt säkra på dessa saker här på Hecklerspray, men Fleetwood Macs otroliga framgång verkar ha varit baserad på båda Moms och pappor kan stå och lyssna på dem i timmar i slutet under långa bilresor. Sedan 1998 Corrs, som är deras vana, sugde livet ut ur melodin och förvandlade det till perfekt stöd spåra för mooching runt Bluewater. Och nu Stevie Nicks - sångens författare, för att vi inte glömmer - har spelat in en ny vokal för a Dreams remix från Chicagos djupa maträtt (CD skivor) dansduo. Vem? Du vet duderna: de stormmade hitparaden med en genial omarbetande av temat från Flashdance för några år sedan. Phew! Tillbaka till remixen, vilken är ungefär lika attraktiv som en hönshelg i Riga organiserad av Kerry Katona, höger? Men - chock-o-rama! - Det är faktiskt lite av en uppenbarelse. De throbbing beat och intermittent Pet Shop Boys-Sque Thumps är säker på att Ljud fantastiskt efter några Sambucas vid 3 AM. Och Nicks röst-nu liknar ljudet av en blötande get efter år av sniffing vad "Sprays farmor samtal "Kate Moss 'Naughty Dust"- är helt övertygande i full dansdiva-läge. Gammal hund, nya knep? Bit av kaka. Drömmar är tillgängliga på iTunes nu. Låt aldrig det sägas att vi inte gör det ha vårt finger på populärkulturs puls, vilket tydligen är ett throbbing blodkärl som ligger någonstans i Chantelle Houghton s armhåla.[recensioner av Nick Levine]