Singlar Recensioner: Will Young, Raconteurs, Tom Jones

Kommer Young
Kommer Young

Vem är jag

Sony BMG

Efter den modiga, bullriga thrash (och relativ misslyckande) av Sätt på den, det är granny-tilltalande affärer som vanligt för Nationens favorit utsatta ung man. Vem är jag (CD skivor) är den andra i följd balladen att släppas från hans Fortsätt album, och det handlar om så nyskapande som corned beef. Men - i namn av Chippendale och Faberge ägg och Kate Moss"Kindben" - det är oklanderligt utformat: alla underbara strängar, några överraskande melankoliska piano ackord och en sofistikerad, spärrad vokal från vår Willie. Om vi måste ha känsliga unga män från reality-tv-program som sjunger vida ögonbollar, så låt oss alla klumpa på för Will. Han är Extra Hot Mocha With Whipped Cream till Shayne WardS kopp ljumsk Nescafe; de Reese Witherspoon till ward s Paris Hilton; de Deal eller No Deal till Shayney s Mynten

Mer? Du vill ha mer? Vad sägs om singlar från Raconteurs, Dirty Pretty Things, Big Brovaz, King Biscuit Time, Calexico, Nina Simone och Tom Jones, allt efter hoppet …

Raconteurs

Stabil, som hon går

På sjuttiotalet menade "supergrupp" Emerson, Lake & Palmer: en massa gamla prog-rockbobbiner som bara en far skulle älska. I åttiotalet "supergrupp" menade Arcadia: två av Taylors från Duran Duran, trummisen från Chic och Robert 'Beroende av kärlek' Palmer. Bitchin! Vi kan inte tänka på en supergrupp för nittiotalet - dock Bernard Sumner hakade med Johnny Marr ett tag, enlisting Neil Tennant att hjälpa till med texter - men i noughties betyder "supergroup" Raconteurs (CDs). Vem? Jo det är det Jack White av vita ränder och fisticuffs berömmelse, en amerikansk sångerskrivare ingen hörde verkligen om ("Brendon" "Benson") och två medlemmar av ett Cincinatti band har ingen hört talas om ("The" "Greenhornes"). Får du inte lite lurad? Som om att kompensera för deras generella brist på väl, superhet är bandets debut singel en av de Jack White-låtarna som känns som att den måste ha syltats i aspik tillbaka 1967 och förvaras i en trälåda i tunt Ethels vind senaste fyrtio år. Trevligt arbete, men "sprayen hoppas att" supergrupp "betyder något lite mer glamoröst under det kommande decenniet. Kan vi föreslå Girlz 4Eva, en super (tjej) grupp bestående av Cheryl Aloud, Geri Spice, Mutya 'Babes, Geri Spice och Siobhan 'Nana?

Smutsiga, vackra saker

Bang Bang Du är död

Vertigo

En gång var det en pojke som heter Carl. Han hade en tendens att mumla i intervjuer, vilket gjorde livet svårt för spirande hackar på arbetsplatser, som blev ombedda att transkribera sina dämpade ord. Men det, som sprays gossipiga före detta granne från Parsonage Road brukade säga, är inte för här. Hur som helst var Carl i en musikalisk grupp med sin vän Pete, men sedan utvecklade Pete en rasande heroinberoende, skakade världens mest ikoniska supermodell och blev det bästa att hända med Solen eftersom jordanienS andra boob jobb. Så Pete och Carl hade lite faller ut. Vilken fruktansvärd synd! Men oroa dig inte, kära sprayletter, för Carl började sjunga i en ny musikalisk grupp som heter Dirty Pretty Things. Och de hade en fin ny sång kallad Bang Bang Du är död (CD skivor). Med texter som "Åh, jag gav dig Midas beröring; som du vände om att skrapa ut mitt hjärta." Hmm, vem hade det kunnat handla om? Men lyckligtvis var den här nya låten trevlig och snygg och gynnades av några härliga spunky gitarr. Även om det kände mer Britpop än en kväll tillbringade diskutera fördelarna med TFI fredag med Jarvis Cocker och Justine Frischmann. Älskar du inte bara ett gott slut?

Stor Brovaz

Hangin 'Around

Genetic Records

Det är tveksamt att även den mest skrikiga popfläkten - den sorten som kontrollerar Popjustice.com tre gånger dagligen, tar stort nöje att kasta dart på affischer av Fearne Cotton och är fortfarande kasta furtive tårar det Smash Hits kommer aldrig tillbaka. Tillbaka. Tillbaka! - ligger vaken på natten och undrar "Vad hände med Big Brovaz?" (CD skivor) Men purveyorsna av "UK hip hop och R & B på sitt bästa" (kom ihåg Nu Flow? De Rodgers och Hammerstein-skuldsatt Favorit saker? Och bäst av allt, Yours Fatally?) har återvänt efter en artonmånaders frånvaro med en helt ny singel. Hangin 'Around inte bara nickar från SnickarnaRegniga dagar och måndagar, men chucks i ett urval av Kazza CSång för gott mått. Lägg till en shuffling beat och några mellow piano ackord och Brovaz har fått en annan radio-vänlig, (nästan) stads-trovärdig slag på sina händer. Men i slutändan Hangin 'Around är pop marsipan: söt, besatt av en viss överklagande, men inte helt tillfredsställande.

Calexico

Bisbee Blue

City Slang

Tänk på Calexico (CD skivor) och du tänker på alt.country, den konstiga musikstilen som bara är dammig gammal chin-stroking läsare av Mojo har någonsin hört talas om. Fortfarande, bättre alt.country än mainstream land, med allt sitt tal om CB-radioer och kämpar för ditt land och älskar din traktor. I Bisbee Blue, men Calexico har gjort en sång breezier än en eftermiddag i Skegness och lättare än Nicole Richies lunchbox. Bisbee Blue har gjort oss djupt nyfiken på att få händerna på Garden Ruin, det album som det kommer ifrån. Vilket är sånt som vi antar.

King Biscuit Time

Kwangchow

Ingen stil

För den mängd trumpeter som Betabandet mottagen, kunde vi aldrig skaka känslan av att de var lite övervärderade. Visst, de hade geniala ögonblick, men de vägdes i överlängda instrumentaler, komedirappar och Trigger Happy TV ljudspår. Plus, inget Beta Band gjordes kom nära Jag går jorden av King Biscuit Time (CD skivor) - sångare Steve Masons solo ansträngning. Och nu Beta Band är döda, kan King Biscuit Time släppa pärlor som Kwangchow. Kwangchow gör den shuffling, anthemic sak som Jag går jorden, men det lyckas bli ännu bättre. Och vi älskar det mer än jul.

Nina Simone v Groovefinder

Får jag inte, jag fick livet

Sony BMG

Ta en glömd sextiotalet spår från en legendarisk bluesångare. Ge det en sommar, bröllopsvänlig dans remix. Och använd den för att fluga ett mejeriprodukt för hushållsnamn. Voila, du har en "oväntad" träff på dina händer, nej? Bortsett från Får jag inte, jag fick livet (CD skivor) är inte riktigt så intetsägande som den senaste historien skulle föreslå. Ingenting bältet ut av det androgynna bruset kunde vara. Och - Shock! Skräck! - Ingen på Muller verkar ha märkt det, även om Simone s "Fick inga skor", "inget hem" och "inga pengar," hon har henne "tuttar" och hon "sex". Oavsett, du kan satsa din låga dollar, hon gav aldrig en mil högklubba knullar med Cameron Diaz om hon hade en låg kalori yoghurt eller inte.

Chicane med Tom Jones

Stoned In Love

UMTV

Vad hände med Chicane? Han gjorde ett nummer ett kross med Bryan Adams (Ge inte upp - precisionsfläktar) innan de snabbt försvinner in i den kommersiella dansavgrunden, vilket förmodligen ligger någonstans nära Jumpin Jaks nattklubb i Maidstone. Vi vet alla vad som hände med Tom Jones (CD skivor): han uppståndde sin karriär genom att samarbeta med en uppsjö av höftiga saker (och Heather Small) på hans fem miljoner sålda Ladda om album. Stoned In Love är en gammaldags Ibiza dance stomper, med Sir Toms "Voice Of A Generation" sång som blomstrar över de oundvikliga pounding beatsna. Det är upplyftande i en "medicinsk mirakelfunktion på Den här morgonen"snällt, men när det går rätt till det, är inte Tom Jones comeback lite 2000?

[recensioner av Nick Levine]