TV REVIEW - Terminator: The Sarah Connor Chronicles

Sarah är tillbaka - hustru och alla.

Sarah Connor Chronicles kan vara en katastrof, och inte bara för att titeln är svårt att säga högt. Det är från skaparna av Terminator 3: Möjningen av maskiner, vilket inte är en säljpunkt. Föreställningen försöker också att knyta in i en mycket älskad uppföljare; Det är sci-fi, och med sci-fi finns det alltid döda fans som med rätta eller felaktigt alltid är svåra att behaga.

Sarah Connors roll är också en mycket stor och muskulös att fylla - Linda Hamilton Ägde den karaktären, du trodde att hon kunde öppna en burk av whit-ass när som helst. Hon sa saker som "Jag ska pumpa honom full av den här skiten; Jag svär!" och du trodde henne. Så kan en serie som chronicling hennes liv vara bra, speciellt utan att Hamilton och Schwarzenegger gillar?

SCC börjar ungefär där Terminator 2: Judgment Day slutade. Publiken finner Sarah och John Connor 1999, där de återigen förföljs av Skynet-agenter (inget gratis bredbandspaket här).

Sjuk och trött på att springa, bestämmer de sig för att stanna kvar i framtiden (2007) och slåss för att rädda världen och det oundvikliga Armageddon som går på väg. Med ingen Bruce är det upp till Connors, med en liten hjälp från en robotvän, att stoppa Skynet.

Lena Headey går in som Sarah Connor, en brittisk skådespelerska som har bevisat henne värd med filmer som Fru dalloway och Aberdeen, för att inte tala om hennes Hollywood genombrott roll som hemvist-spartansk-hemmafru i den kritikerrosade 300. Hon är en något annorlunda nyans av Sarah men fortfarande en mycket farlig och effektiv. Hon säger saker som "Halvtimme. En väska … plus pistolerna. Jag ska göra pannkakor." Vad finns att inte älska?

Thomas Dekker spelar John Connor och Sommar Glau pjäser Cameron - hans lilla robot framtida vän. Det är inte länge efter att de träffat vid sin nya gymnasium att hela helvetet går sönder. Piloten som helhet är välgjord, trots vissa riktigt ostliknande linjer, och sätter upp den (välkända, nästan utslitna) berättelsen och verkligen serien snyggt.

SCC är osannolikt att vara lika populär som 24 eller hjältar eftersom det inte är så tillgängligt och konstigt inte är alla in i mördarrobotar. Till dig Terminator fans där ute, antingen hatar du det eller tolererar det men det är väl värt en klocka eller två. Budgeten är där för de stora stuntsna och Headeys fungerande kapacitet är tillräckligt för att driva serien.

Sarah Connor sa aldrig att hon skulle vara tillbaka, men vi är konstigt glada att hon är.

Sarah Connor Chronicles flyttade i USA den 14 januari och kommer snart till Storbritannien på Virgin 1.

[berättelse av Gemma Addy]