CD Review - Jo Mango - 'Paperclips & Sand'

Några undrar varför Harry Webb blev Cliff Richard, Richard Starkey blev Ringo Starr och varför helvetet Bryan McFadden blev Brian McFadden. Det är helt enkelt för att musikaliska artister behöver ett halvt anständigt namn. När allt är McFadden … gör det inte bra nuförtiden; vilket bevisar att en helt bokstavsutbyte aldrig är lika effektiv som en namnändring i grossistledet.

Hon kan vara medveten om detta, men Jo Mango är inte det bästa scennamnet. Samma sak gäller Trevor ananas eller Suzie Banana. Men vi lovar att döma skottkvinnans Paperclips & Sand album på dess innehåll och inte enbart på grundval av hennes namn. Tja, kanske inte just nu ändå.

Så vad är Paperclips & Sand av Jo Mango egentligen gillar? Det är i grunden i mögel av Damien ris och andra ensamma folk solo artister som får framträdande på radio två - och det är inte alltid så dåligt. I grund och botten finns det många en söt låt bland några sorgliga berättelser om väsen.

Stående spår går till den eleganta balladen Gomer. Åtföljd av en akustisk gitarr, piano, strängar och en klocka som heter Alan Peacock; Det träffar alla rätta känslomässiga knappar i ingen uppenbar ordning. Trots det fortsätter i sju minuter, allt fungerar briljant, även mot den traditionellt överanvända "älskar du mig?" lyrisk.

Med sitt slammande brutna slag och drivkraft, Blåljus är ganska ovanligt val att lägga på det här albumet. Det är inte att säga att det är a dåligt beslut nej, det är faktiskt en ganska nödvändig innovation. Det är sorten av spår du föreställer dig att höra på Mango's (fortfarande låter roligt dunnit?) uppföljningsalbum. Det klämmer upp en tung rock känsla från ingenstans, men utan att faktiskt gå alla tre-pickup Gibson Les Paul (om det är för esoterisk för dig, tänk på Led Zeppelin ’s Jimmy Page). Paperclips & Sand är en för sen natt lyssnar. Det är trevligt, med samma sak mild takt i hela, vilket är en väldigt del av dess diskreta, subtila charm. Men det här albumet har ingen skillnad du kommer med folkens artister som Nick Drake eller Fairportkonventionen. De är svåra agerar att följa det är en given. Ändå står sådana konstnärer stilla ut och musikaliskt. Ledsen att säga det, men med undantag av a några bra spår, Paperclips & Sand kan produceras av någon generisk folkkonstnär, om än en som har en uttalad passion för frukt.

[recension av Jack Johnson]