CD Review - Orange Can, Avsluta Chasing

CD Review - Orange Can, Avsluta Chasing
CD Review - Orange Can, Avsluta Chasing

Det är märkligt att tänka, men paced-rock-maestroder Orange Can är inte så långt borta från Paula Abdul - båda har haft allvarliga skador som har resulterat i att en hel del receptbelagda läkemedel är nackade.

Men var denna medicin verkar ha förvandlat Abdul till en permanent gigglande rymdkadett som knappast verkar veta var hon är halva tiden, är det ansträngt Orange Can att producera sitt tredje album Avsluta Chasing - Ett pulserande, lågmälda blandade spår av ett album som verkligen inte kunde vara mer underbart.

Föreställ dig om Betabandet hade inte blivit arg, eller King Biscuit Time albumet hade inte skickat Steve Mason in i en förvirrande hermetisk meltdown, eller om albumet av Utlänningar faktiskt sålde några poster. Om även en av dessa saker hade hänt, misstänker vi att det skulle finnas mycket fler album som Avsluta Chasing av Orange Can runt nu. Men det finns inte, och det är därför Avsluta Chasing är ett album som ska vara värdefullt.

Vi kommer gärna be om okunnighet om Orange Can fram till den här tiden, men om något av deras arbete är hälften så bra som Avsluta Chasing vi kanske måste behöva slåss för er för kopior av deras gamla album vi kan hitta någonstans. Det här är vad vi vet, hur som helst - Orange Can är James och Jason Aslett, bröder som skapade hemlagat album Entré från höghöjden tillräckligt bra för att få dem undertecknade, och följde sedan upp det med Hembrännskador, som Tiderna uppenbarligen kallad "Berusande."

Men på detta album - Avsluta Chasing är den typ av underbara, rytmisk indiemusik som kanske har varit mer populär om The Stone Roses hade undersökt Kattguld territoriet lite mer innan de löser sig i världens värsta Led Zeppelin hyllningsakt. Fäst ihop med lös, grooving Krautrock trumma (så det är hur orange kan få sitt namn …) Avsluta Chasing drar in påverkan från allt från Nick Drake till Pink Floyd till syrahus, och slutresultatet är så vackert och otrevligt som man kan tänka sig.

Avsluta Chasing öppnare Allt där uppe är nästan försiktigt dämpad, med ledsna trumpeter som kombinerar med ordlösa suckar, innan de långsamt exploderar i en regna av widescreen-akustisk gitarr och mumlade texter som vi tycker kan vara om soluppgångar. Inte så att texterna betyder så mycket på ett album som Avsluta Chasing hur som helst - vi kan räkna de ord som vi lyckats förstå utan att höra lyrikbladet på ena sidan fingrar.

Även om takten plockar upp lite från Allt där uppe - Elektriska gitarrer introduceras, beats blir lite mer insisterande - resten av Avsluta samtal är bara en rad variationer på det temat. Så Bright 2 gräver sig så djupt i ett spår som ofrivilligt huvudnickande kommer som standard, medan Dina strålar och Ögon bred binda i mellanliggande element av Shuggie Otiskort karriär. Ibland - som på Så Bright 1 och apor - Orange kan avvärja bara lite för långt in i progins rike för någon förnuftig persons tycke, men alla synder glorieras rättvisa av närmare berikade; Det är den mest fokuserade, drivna saken på hela albumet och bygger i den utsträckning där klocktid 10:27 verkar smärtsamt kortfattad.

Avsluta Chasing av orange kan förmodligen inte vara albumet för folk som går av med jätte choruses - närmast bandet kommer är på trumskinnet bränder - men om du är på marknaden för en viss växande förtrollning, kan du göra värre än att leta efter det. Framför allt, låt oss vara tacksamma att Orange inte kan ha följt Paula Abdul i den utsträckning att det finns en duett med en tecknadskatt någonstans att ses.