CD Review - Viva Voce, få ditt blod sugs ut

En ofta förbisett aspekt av musik är att välja hur många personer du vill ha i ditt band. Vissa människor bosätter sig för tre eller fyra, medan dårar som The Polyphonic Spree och Blazin Squad känner att du behöver minst 150.

Viva Voce, men har inte tid att oroa sig för skit som siffror eftersom Viva Voce - bara två av dem förresten; Anita Robinson och hennes man Kevin - är upptagna med att göra fuzzy poppy catchy täta freak-out psych indie mästerverk som nytt album Få ditt blod sugs ut det, om du inte redan gissat, kan vi inte få nog av.

När du tänker på tvådelade band för pojke / tjej är chansen De vita ränderna är det första bandet att tänka på - ett par pallidiga barn i matchande kläder som gör musik som låter som om den spelades in i en uppåtvänd metallkärl. Viva Voce är dock närmare i andan till den andra stora killen / tjejens tvådelade band av vår tid, Joy Zipper. Men bara - Viva Voce och Joy Zipper delar den söta suckade vokalen, förvirringen som bara två personer kunde ha skapat den musik som de gör och inte mycket annat. Musikaliskt, Få ditt blod sugs ut av Vida Voce - uppföljningen av den hyllade Värmen kan smälta din hjärna - Låter som en förlorad inspelning av ett briljant underjordiskt band från 35 år sedan. Som om du behövde berätta, det är en bra sak.

Få ditt blod sugat Ut av Viva Voce öppnas med Troende, en öken-torr blandning av Spaceman 3 drone och Plast Ono trummor. När planeten kolliderar vänder sig från att vara en slamrocksjam i ett godisbelagd indiemantem så förskräckligt att du knappt märker för de första två eller tre lyssnar. Dessa två låtar ställde in ritningen för resten av Få ditt blod sugs ut, eftersom Viva Voce tydligt trivs i riket av widescreen-hypnotiska Americana sylt med flickor som hänger över toppen, men det är inte att säga att de besviknar på vilken nivå som helst. Det finns något på Få ditt blod sugs ut för alla älskare av dåsiga melodier, buzzsawgitarrer och elliptiska sångprogressioner och, med vår räkning, det är alla.

Eventuella förändringar av formeln är subtila, men välkomna ändå. Första gången Från djävulen själv lägger till en stor fet dollop av pop till blandningen, medan åtta minuters mittpunkt Så många miles är fantastisk; byter från indie rock till aggressiv mässing-ledd funk till två sista minuter med full-on psych-out wiggy jamminess. Vanligtvis en låt som Så många miles skulle smula av överflöd, men Viva Voce gör det på något sätt spännande. Att det följs upp av den mest tunefula tingen på Få ditt blod sugs ut, pianobaladen / självmordsbrev / avsiktsförklaring / Velouria rip-off Vi kramar inte runt bara förbättrar det ytterligare.

Med Få ditt blod sugs ut, Har Viva Voce kommit med ett album som knappast varierar men sakkunnigt sätts ihop. Dessutom hör vi att de är ganska spiffiga också.

Köp nu Få ditt blod sugs ut av Viva Voce från Amazon

[historia av Stuart Heritage]