DVD Review: Begravd

DVD Review: Begravd
DVD Review: Begravd

Gott om de rika och fantastiska har begravts i det senaste minnet: Diff'rent Strokes skådespelare, Gary Coleman, strävande barnmusiker, Michael Jackson och en av de Corey-barnen från 80-talet.

Ändå är det svårt att föreställa sig alla som lyckades göra det på så fängslande sätt som Ryan Reynolds i den kvävande thrillern, Begravd.

Hitchcockian i sin natur, Begravd har en förutsättning som inte kan hjälpa men intriger, som en lastbilschaufför, Paul Conroy (Reynolds), befinner sig vakna i en kista begravd sex meter under i den irakiska öknen. Det som säkerställer är en spänd, gripande och, utan tvekan, klaustrofobisk film, som försvårar publiken fram till dess häftiga klimax.

Det är svårt att föreställa sig någon film att hysa när den är begränsad inom en dödsäng i sin längd, så det faller Reynolds prestation för att driva filmen genom mycket inte mycket att hända. Reynolds? vars CV tidigare sportade gummi-faced buffoonery, galna komedier och snarky wit? spelar en relativt rak roll här men hans obestridliga karisma och förtrogenhet som ett okänt inte kunde byta är precis vad som driver den här filmen bortom sin showboating conceit.

Reynolds är helt övertygad om att den som en flygbilsförare i en obegriplig situation är. Med bara en mobiltelefon och en lättare (det finns ingen anledning att hyra ett vackert ansikte om vi inte kan se det), kämpar han för att komma ut för hjälp som en man som inte har någon aning om var han är, fångad under jorden med bara maskarna och Tankarna med hans inkräktande död håller honom företag.

Det är inte precis lätt biograf, ofta djärvt och inte rädd för att dra stansar.

Det är inom pacing och manus som regissör Rodrigo Cort? S klarar av att balansera åtgärden, upplösa varje takt metodiskt och klara av att öka spänningen vid varje telefonsamtal och varje knäcka av Pauls trälåda. Det faller sällan och även när det gör det? Ett kort besök från en mindre än vänlig orm visas ingenting annat än fyllmedel? Det visar fortfarande nagelbitande saker.

Tekniskt, om vi ska hänge oss åt sådana saker, förhindrar inte inställningen riktningen. Kameran rör sig uppfinningsrikt i och utanför lådan utan att ersätta den konstanta känslan av begränsning. Cort? S häller kontinuerligt ytterligare bittra ingredienser i mixen, oavsett slingrande sand eller otillräckliga byråkrater i slutet av telefonen,? Varje ny smak som lägger till den torra smutspåfyllningen som är Begravds smörgås? Genom att stänga krediter kan det bli ganska svårt att svälja.

Dock, Begravd är en modig film. På papper låter det så tråkigt som … brunnpapper. Reynolds s levererar sin karriärs prestanda i en actionfilm som sitter inuti en låda. Det kan bli lite preachy ibland men Begravd visar att krig är helvete, även om det bara ses från insidan av en låda.

Spray rating: 4/5