Albumrecension: Best Coast - Crazy For You

Den ensamstående kvinnliga sångers förtryckande dominans är sådan att någon kvinna som väljer att få sin sång nedsänkt av? eller åtminstone lika med - instrument låter plötsligt pittoreska, positivt retro.

Men lyssna på Bästa Coasts album, Galen i dig (ignorera shit power ballad titel). Bethany ConsantinoRippar inte sitt eget hjärta från hennes blödande bröst! Hon skryter inte vägen till en väckande crescendo, en tidvågsvåg av sonisk tårar, med sig själv på framsidan som de surfa hästarna i den gamla Guinness-reklamen! Hon plockar inte eller pekar iväg på något obskyrligt instrument eller tekniskt material som alla lägger till könig aura av kvinnlighet, känslor och sång!

Bästa kustljudet är väldigt ungt och som om albumet är ett par decennier gammalt samtidigt. Pojkvän, som för närvarande gör rundorna, är en söt surfer-rock nugget som skulle låta perfekt hemma på Juno soundtrack, hade det funnits. När jag är med dig är skyldig mycket Dinosaur Jr (i själva verket hylla hela albumet till den positiva alt-rocken i början av 90-talet, liksom den ofta gjorda "lo-fi garagerocken i 60-talets" jämförelser).

Det hårdaste ljudet kommer från Bratty B, som börjar med en akustisk riff som påminner om Nirvana, innan de återintryckas med den bekväma fuzzinessen av sången. Produktionssensibiliteterna delar något med Sonic Youth, och lägger till känslan att vi har gått tillbaka i tiden med ungefär 19 år.

Vissa spår är skyldiga mer än andra; Vår Deal kan vara från någon 50-talskampnatt, påminner lyssnaren om Flamingoerna och strandkillar (det finns även en liten slädeklocka, som i Bara Gud vet) innan texterna avslöjar att hennes pojkvän stjäl hennes ogräs. Så sött! Varje dag tar Monkees / Beach Boys inflytande till mycket hilt? Det svagaste spåret på albumet, de sista ögonblicken som påminner om en sackarinjul.

Vilket får mig till att vara det enda problemet. De är lite bra, trevliga. Vissa svärningar kan hjälpa, kanske färre ryggsångar. Avlägsna definitivt slädeklockorna.

Galen i dig träffar en härlig balans mellan artlessness och artfulness. De har framgångsrikt destillerat myriad influenser och återvunnit dem till något som saknar massor från hyllor i musikaffärer och på scener på festivaler. Bethany Consantino är konfidentiellt annorlunda än den obevekliga och självförstörande kabalen av dem som tror att de är de nya Kate Bush. Bästa kusten är kort sagt min nya hörselnostalgi.