CD Review - Television Personligheter, finns vi nästan där än?

Sju veckor till 2007 är alldeles för tidigt för att börja göra storartade uttalanden om årets bästa album, så det är exakt inte vad vi ska göra. Men det är tillräckligt mycket tidigt för att göra grandiose uttalanden om årets album mest gut-wrenchingly heartbreaking album, för det här är det.

Är vi nästan där än? är det tionde albumet av TV Personligheter - den ständigt föränderliga gruppen av musiker som döljer sig bakom indie veteran Dan Treacy. Och där tidigare Television Personalities-album var fulla av mousserande verve och skarpt vitt, Är vi nästan där än? - En samling låtar släpptes tydligt från sessioner strax efter att Treacy släpptes från fängelse 2005 - innehåller inget av det hela. Deprimerande? Det skulle vara en underdrift, men inte av anledningarna du tror.

I deras tid var Television Personalities ansvarig för några heltidstrogna. Part Time Punks, Var är Bill Grundy nu? Jag vet var Sid Barrett lever - som alla förtjänar sin plats i den stora kanonen av brittiska popsånger. Någonstans mellan då och nu har dock Dan Treacy varit hemlösa, beroende av heroin, hastighet och alkohol, kastat i fängelse och har kämpat med olika psykiska problem. Är vi nästan där än? av Television Personalities är ljudet av exakt det, och det är ett oroande lytt.

Det första som träffar dig om Är vi nästan där än? av Television Personality är hur billigt det hela låter. Det är ingen överraskning verkligen - det spelades in på en budget på 1 000 £ donerad av fans på Dans släpp från fängelset. Från det här kan vi se till att världens mest krävande tangentbord kostar exakt £ 1 000 - för att i stället för den zippiga modpop som präglade Television Personalities of Old, det verkar vara den enda bakgrunden för många av spåren på Är vi nästan där än?

Men instrumentationen är inte den verkliga anledningen till Är vi nästan där än? är ett så eländigt lyssnande - det hörs den riktiga röra av Dan Treacys sång. Var det en gång du kan lita på Dan Treacy för en piska smarta popkulturen jammad lyric, innehåller det här nya albumet inget av det. Du kan ringa titelspåret av Är vi nästan där än? dancey, var det inte för det förvirrande ljudet av en man med en 30-årig musikkarriär som mumbling om att behöva en wee på ett faux-naivt sätt. Men åtminstone Är vi nästan där än? (låten) behåller några aspekter av kul, vilket ger det näsan över några av albumets andra spår.

Under Peter Gabriel SongTV-personligheter drar av sitt gamla trick av att namnkontrollera en dozy old rocker, innehållande linjerna "När allt går fel / Oroa dig inte, Peter Gabriel skriver en sång." Det borde vara en förolämpning - om än en svimlande föråldrad, en-spetsig ut med sarkasm, men när Treacy halv-sjunger den i sin rytmiska offensiva klädsel av en röst, omvandlas den till ett gråt för hjälp, nästan som om han vill Peter Gabriel skriver en låt för honom. Jag blir rädd när jag inte vet var du är - Hopplös demokvalitet åt sidan - är mer som vad du förväntar dig av Television Personals of old, bara lyriskt mer paranoid. Det är en känsla som slog ut mer på Television Personalities karaokeomslag av Herr Brightside av Mördarna, med Brandon Flowers"förälskelse ersatt av en desperat skull. Höra Dan Treacy yelping "Det dödar mig" och få känslan av att ja, faktiskt är det inte en känsla, vi kommer att skynda till att uppleva igen när som helst snart.

Men då Är vi nästan där än? är ett album riktigt obehagligt stunder, från Alla kungshästarna ("och alla kungens män / kunde inte sätta Daniel tillbaka igen") till hela Eminem Song, som tar Eminems varumärkesbärande sällskap, stryker det av något vitt och låter en mentalt sjuk man som inte verkar ha någonsin hört någon hiphop-man rap den. "Jag har gått iväg," det går "hög på spricka / Fucking piller och pulver, Jesus / förvånad jag någonsin kom tillbaka" före namnchecking Robbie Williams, P Diddy, påminna alla hur man stavar ordet "Dan" och det "vi kan inte alla vara Franz Ferdinand."

Detta ska inte säga det Är vi nästan där än? av Television Personalities är ett dåligt album. Det är uppenbarligen ljudet av en man som kommer till uttryck med sina olika problem - inte historiskt den största källan till en jolly tid - men lyssna tillräckligt hårt och du kan höra fröet från mannen som skrev Titta tillbaka i ilska. Låt oss hoppas att andan återvänder till nästa Television Personalities-album.